STF Ljungskile Vandrarhem

Mer om STF Ljungskile Vandrarhem

Mellan fjäll och hav ligger sommaridyllen Ljungskile, med skogen på ena sidan och det mäktiga havet på den andra. Här hittar du vårt vandrarhem med härlig havsutsikt och fridfull atmosfär. Vandra och cykla längs havet eller gör upptäcktsfärder över hela Bohuslän.

Som gäst på vandrarhemmet har du nära till ett rikt och spännande friluftsliv med skogsvandringar, kajakpaddling och saltstänkta bad från sand- eller klippstränder. Knyt på dig vandrarkängorna och följ lederna som ligger alldeles runt knuten. Här hittar du vandringsleder på Bredfjället, Lyckornas Havsbad och Strandpromenaden. Här ligger även anrika Lyckorna golfklubb där du alltid har havet i bakgrunden. En plats värd att besöka även om golfen inte lockar!

Från vandrarhemmet är det också nära till sevärdheter som Smögenbryggan med sina små bodar, Evert Taubes gamla favorittillhåll på Flatön, Vitlycke Hällristningsmuseum och platsen där kung Oscar II ristat in sitt namn i berget. För dig som längtar efter lite längre utflykter är vandrarhemmet en utmärkt bas för upptäcktsfärder över hela Bohuslän.

Vandrarhemmet är en del av Ljungskile folkhögskola och är ett prisvärt och bra boende i en rofylld miljö. Du bor i den gamla Kavaljersgården, som lånat sitt namn från Kavaljererna på Ekeby i "Gösta Berlings saga" av Selma Lagerlöf. Det var de manliga folkhögskolestudenternas hus och ända fram på 70-talet var det förbjudet att ha dambesök på rummet.

Hos oss väljer du själv graden av bekvämlighet. Du kan ta med dig egna lakan, laga din egen frukost och städa efter dig. Eller så hyr du lakan av oss, låter oss städa och avnjuter frukost i vår hotellrestaurang. Du kan också boka hotellboende - då ingår allt från start.

På sommaren erbjuder vi enkel-, dubbel- och fyrbäddsrum. WC och dusch finns i korridoren. Du har tillgång till kök och allrum. Lakan och handduk ingår ej.

Under lågsäsong (mitten av augusti - mitten av juni) erbjuder vi boende i vår konferensavdelning. WC och dusch finns i varje rum. Lakan och handduk ingår. Det finns tillgång till kök.

Vi erbjuder gratis parkering och WiFi. Frukost serverar vi måndag till fredag, samt de helger då vi har gruppbokningar. Du beställer och betalar på plats.

Sen incheckning? Kontakta oss, så löser vi det. Tveka inte att kontakta oss om du har andra frågor eller funderingar!

Ge mig gärna förslag på liknande STF-anläggningar om det är fullt hos er

RÖSTA PÅ DIN FAVORIT OCH VINN EN ÖVERNATTNING

På vilket av alla STFs boenden trivs du allra bäst? Rösta på just din favorit till utmärkelsen Årets Kudde 2019, så har du samtidigt chansen att vinna en fri övernattning.

Läs mer och rösta här

Flera boendealternativ

Den här anläggningen erbjuder fler boendealternativ.

Läs mer och boka