STF Ljugarn Vandrarhem

Mer om STF Ljugarn Vandrarhem

Ända sedan slutet av 1800-talet har människor kommit till Ljugarn för att njuta av sommaren och bada vid den kilometerlånga sandstranden. Ljugarn var dock redan på 1600-talet en viktig ort och hamn, och det är på den historiska platsen för Strandridarna som vandrarhemmet är beläget. Här bor du i det ombyggda, charmiga gamla tullhuset av sten. Den stora, härliga och strandnära tomten rymmer även Strandridarmuséet och i det gamla hönshuset finns ett fossil museum. Stora barnvänliga ytor lockar även till lek och spel.

Havet och den fantastiska och barnvänliga stranden ligger ca 300 meter bort, och inbjuder till både morgon, middag och kvällsdopp. Direkt nedanför vandrarhemmet finns kajen med badstege för det riktigt snabba doppet.

Ljugarn är en charmig by med gamla hus och fiskeläge. Under sommartid finns det gott om mysiga restauranger nere i byn som ligger ca 500 m promenad från vandrarhemmet. Här finns även en mataffär och ett café som har öppet alla dagar i veckan. Från Ljugarn kan du både vandra och cykla och du når lätt Gotlands många utflyktsmål.

Du bor i enkla och funktionella två- eller flerbäddsrum, där de allra flesta har egen toalett. Eftersom det är en gammal byggnad kan det upplevas som lite lyhört. Duschar och gästkök är placerat i servicebyggnaden intill. Strax intill vandrarhemmet hittar du under sommartid ett rökeri där du kan köpa fisk och skaldjur.

Linne finns att hyra, beställ det gärna innan ankomst så finns de på rummet vid ankomsten. Vi erbjuder även möjlighet att köpa till slutstädning. Vänligen observera att vi inte har möjlighet att erbjuda frukost och att vårt vandrarhem är helt djurfritt.

Det kan vara bra att känna till att du inför din vistelse kommer att få ett välkomstmail från oss med aktuell info kring öppettider i affär och liknande.

Incheckning tidigast 11.00 – 12.00 eller enl. överenskommelse.
Utcheckning kl. 10.00.

Varmt välkommen!

Anpassningar med anledning av Corona
För att du som gäst ska känna dig trygg när du kommer till oss i Coronatider har vi gjort nedanstående anpassningar i vår verksamhet. Denna information kan komma att uppdateras löpande.

• Alla rum har egen toalett. Vi har stängt ett rum av de två som delar toalett i korridor så även detta rum har egen toalett.
• Det enda ni delar är dusch samt kök.
• Det finns ett flertal grillar för utlåning.
• Det finns flera trädgårdsmöbler på tomten.
• Vi kommer att komplettera med diskmöjligheter utomhus.

Ge mig gärna förslag på liknande STF-anläggningar om det är fullt hos er