STF Ljuder/Grimsnäs Herrgård B&B

Mer om STF Ljuder/Grimsnäs Herrgård B&B

Huvudbyggnaden är från 1850, men gården har funnits sedan mitten av 1500-talet och bebotts av flera adelsfamiljer. Här bor du bekvämt i våra personligt inredda rum med sköna resårsängar. Alla 15 rum är bäddade med svala manglade lakan, handdukar och sköna morgonrockar finns på rummet. Ekologisk frukostbuffé ingår alltid! I det trivsamma gästköket kan du laga egen lunch, middag eller bara ta en kopp kaffe och prata med andra gäster.

Hund är välkommen på rummen i Annexet. och extra städkostnad tillkommer på 100 kr

Grimsnäs Herrgård är ekologisk hela vägen inifrån köket och ut till vår markgräns. Vi serverar kravmärkt, ekologisk och närproducerad mat – allt tillagat med kärlek och omtanke! Restaurangen är öppen måndag till lördag på kvällarna, från midsommarafton t o m augusti. Vi kan dock alltid erbjuda mat till våra gäster mot förbokning, meja eller ring oss.

Naturen runt oss är naturskyddsområde och vårdas i samråd med Länsstyrelsen och Skogsstyrelsen. Detta innebär att våra gamla ekskogar och hassellundar är skyddade för all framtid. Vår verksamhet, gårdens mark och de betande korna är KRAV-certifierade.

Upplevelser i närområdet
Vill du vandra finns här allt från en promenadslinga på 500 meter till en 11 mil härligt lång vandringsled, Utvandrarleden, som går rakt genom gården. Den lilla Badsjön inbjuder till svalkande dopp och i Laxsjön kan du fiska inplanterad ädelfisk. Du kan köpa fiskekort hos oss.

STF Grimsnäs Herrgård är perfekt som bas för dagsutflykter i området. Besök glasbruken i Glasriket, Möbelriket, Kalmar med sitt vackra slott, spela golf på närliggande golfbanor, besök Nordens enda igångvarande handpappersbruk i Lessebo eller varför inte åka till Öland över dagen. Möjligheterna är många för allt detta finns inom en timmes bilfärd!

Varmt välkommen!

Ge mig gärna förslag på liknande STF-anläggningar om det är fullt hos er

RÖSTA PÅ DIN FAVORIT OCH VINN EN ÖVERNATTNING

På vilket av alla STFs boenden trivs du allra bäst? Rösta på just din favorit till utmärkelsen Årets Kudde 2019, så har du samtidigt chansen att vinna en fri övernattning.

Läs mer och rösta här