STF Långasjö Vandrarhem

Tips

På vandrarhemmet finns ett litet museum om emigrationen från Långasjö och om återvändarna.

En km från vandrarhemmet ligger Klasatorpet, där filmen utvandrarna spelades in. Här kan du uppleva hur man levde på den fattiga landsbygden för mer än 100 år sedan.
Det finns också en fotoutställning från filminspelningen.
Här är rofyllt och barnvänligt med djur som grisar höns, kaniner, får och ponny.
Liten hantverksbutik.
Runt om i bygden finns flera besöksmål med anknytning till Vilhelm Mobergs utvandrarbygd, tex Moshult, Duvemåla, Åkerbyvägskäl, Ljuder mfl.

Utvandrarleden
Genom djupa granskogar och ljusa lövskogar, genom ängar, längs sjöar, förbi röda stugor, kan du vandra eller cykla utvandrarleden. Det finns flera badplatser och övernattnings möjligheter med ca 15-20 kilometers avstånd. Du kan börja och sluta var du vill och gå valfritt antal etapper. Vi är 3 stf-anläggningar längs leden, som samarbetar och erbjuder olika turpaket med helpension. Läs mer på: www.utvandrarleden.se

Ge mig gärna förslag på liknande STF-anläggningar om det är fullt hos er

RÖSTA PÅ DIN FAVORIT OCH VINN EN ÖVERNATTNING

På vilket av alla STFs boenden trivs du allra bäst? Rösta på just din favorit till utmärkelsen Årets Kudde 2019, så har du samtidigt chansen att vinna en fri övernattning.

Läs mer och rösta här