STF Långasjö Vandrarhem

Mer om STF Långasjö Vandrarhem

STF Långasjö Vandrarhem ligger naturskönt mitt i det lilla samhället. Vandrarhemmet är inrett i de renoverade kyrkstallarna, som härstammar från mitten av 1800-talet. Utvändigt ser byggnaderna fortfarande ut som de gjorde för över hundra år sedan.

Här bor du barnvänligt med stora grönområden för lek och spring. Lekplatser och fotbollsplan väntar runt knuten. Varma sommardagar lockar de härliga sittplatserna i trädgården och grillarna i grönområdet. Är det varmt tar du dig ett svalkande dopp i Långasjön som ligger 100 m bort. Slå dig ned med en kaffe i vårt mysiga, lantliga café. Här väljer du bland ekologiska bakverk, pannkakor, våfflor, smörgåsar och annat gott för stora och små magar.

Vi befinner oss också i Glasriket och det finns flera glasbruk inom ett par mils avstånd. Sköna promenadstigar runt sjön, ädelfiske och rikt fågelliv präglar också omgivningarna. I Vilhelm Mobergs utvandrarbygd ligger Långasjö med bara ett par kilometer till Klasatorpet där den berömda filmen spelades in. Under åttio år emigrerade över tusen Långasjöbor. Återvändarnas historia finns presenterad i Guldgrävarstugans lilla museum.

Café
Vårt café har öppet juni-augusti: tisdag-söndag 14.00-19.00

Boende
Stall-längan har 10 rum med 2-5 bäddar i varje. 2 rum i varje ingång delar på en dusch och toalett. Här finns två rum där hundar får bo. Guldgrävarstugan är ett mysigt boende i större rum med egen kokvrå och dusch och toalett. Detta är även tillgängligt för rullstolsburna. Brygghuset har 3 små rum med totalt 7 bäddar, dusch och toalett. På övervåningen finns ett större allrum med köksdel.

Här finns lista med det vi erbjuder på plats, antingen gratis eller mot tillägg:

• Slutstäd ingår utan extra kostnad.
• Wifi tillgängligt på alla rum, fiber max 100 MB, gratis
• Frukostbuffé under perioden 1/5-31/8
• Lunchpaket, plocka ihop från frukostbuffén
• Hyra av sängkläder och handdukar
• ”Late checkout” behåll rummet till kl 12.00: (utcheckning annars senast kl 10.00)
• Hyra av hårtork, hyra strykjärn
• Tvättstuga.
• Låna babysäng gratis
• Extra kudde och täcke gratis
• Låna cykel fritt för kortare turer, Kronancyklar utan växlar
• Hyr cykel nya Skeppshultscyklar:
• Hyr roddbåt vid sjön Törn
• Låna roddbåt vid Långasjön, gratis
• Köp fiskekort till Långasjön eller Törn
• Boka guidning i Guldgrävarstugans museum
• För grupper kan matservering och catering ordnas vid förbeställning

Långasjö Lanthandel, Matöppet 300 m.

Ge mig gärna förslag på liknande STF-anläggningar om det är fullt hos er