STF Kutjaure Fjällstuga

Mer om STF Kutjaure Fjällstuga

Fjällstugan ligger alldeles i anslutning till parkgränsen mot Padjelanta nationalpark. Jokken intill stugan utgör parkgräns.

Det finns en gäststuga med totalt 20 bäddar
Stugan har två 10-bäddsrum med kök och två sovalkover i varje rum. I mittenrummet bor stugvärden och i hallen finns även en hjälptelefon. Det ena av 10-bäddsrummen används som säkerhetsrum och i detta rum får du även ha med dig hund. Däremot är det inte tillåtet att ha med sig hund in i Padjelanta nationalpark sommartid.

Ingen mobiltäckning i området.
Observera att du endast kan betala med kontanter på denna fjällstuga. Det finns såldes ingen möjlighet att betala med Swish eller betalkort.

Upplev
Området är utmärkt för framförallt vinterfiske. Främst fångas röding och öring. Från Kutjaure kan du göra dagsturer till Stipok, som har en säregen flora uppe på kalfjället. Om du följer forsen finns ett flertal imponerande vattenfall uppströms. Besök också gärna Sallohaure sameviste samt de tre långa hängbroarna som finns vid utloppet från Sallohaure och Vastenjaure.

Så här funkar en fjällstuga
I en fjällstuga bor du mysigt och enkelt i flerbäddsrum med självhushåll. Rummen är olika stora och har kaminer som värmekälla samt våningssängar. På plats finns en stugvärd som välkomnar dig och hjälper dig till rätta. Som gäst hugger du själv ved, hämtar vatten i bäcken eller sjön, diskar och städar efter dig.

Här har vi samlat all information du behöver inför en vistelse i en av våra fjällstugor https://www.svenskaturistforeningen.se/fjallstugor