STF Kutjaure Fjällstuga

Mer om STF Kutjaure Fjällstuga

Fjällstugan ligger alldeles i anslutning till parkgränsen mot Padjelanta nationalpark. Jokken intill stugan utgör parkgräns.

Det finns en gäststuga med totalt 20 bäddar
Stugan har två 10-bäddsrum med kök och två sovalkover i varje rum. I mittenrummet bor stugvärden och i hallen finns även en hjälptelefon. Det ena av 10-bäddsrummen används som säkerhetsrum och i detta rum får du även ha med dig hund. Däremot är det inte tillåtet att ha med sig hund in i Padjelanta nationalpark sommartid.

Ingen mobiltäckning i området.

Upplev
Området är utmärkt för framförallt vinterfiske. Främst fångas röding och öring. Från Kutjaure kan du göra dagsturer till Stipok, som har en säregen flora uppe på kalfjället. Om du följer forsen finns ett flertal imponerande vattenfall uppströms. Besök också gärna Sallohaure sameviste samt de tre långa hängbroarna som finns vid utloppet från Sallohaure och Vastenjaure.

Så här funkar en fjällstuga
I en fjällstuga bor du mysigt och enkelt med självhushåll i flerbäddsrum. På plats finns en stugvärd som välkomnar dig och hjälper dig till rätta. Som gäst hugger du själv ved, hämtar vatten i bäcken eller sjön, diskar och städar efter dig. Rummen är olika stora och har kaminer som värmekälla samt våningssängar. Täcke och kudde finns på plats. Särskilda regler för sänglinne gäller under 2021, se nedan. På alla fjällstugor finns boende för gäster med hund. I många av våra fjällstugor har vi fjällbutiker där du kan proviantera. Vissa av dessa butiker har också försäljning av gasolflaskor, T-bränsle, fjällkartor och myggmedel. Mer om vårt sortiment i fjällbutikerna: https://www.svenskaturistforeningen.se/fjallbutik