STF Kutjaure Fjällstuga

Mer om STF Kutjaure Fjällstuga

STF Kutjaure fjällstuga kommer under vintern 2021 att vara obemannad. Ett av stugans två 10-bäddsrum kommer att vara öppet för förköpt boende under vintersäsongen, under perioden 5/3 –25/4. Säkerhetsrum med två bäddar är olåst året runt. Daglig tillsyn görs inte, därför behöver du själv ordna med vatten och snöskottning på fjällstugan. Ved finns i vedbod. Bemannad under sommaren 2021 11/7-5/9.

Fjällstugan ligger alldeles i anslutning till parkgränsen mot Padjelanta nationalpark. Jokken intill stugan utgör parkgräns.

Det finns en gäststuga med totalt 20 bäddar
Stugan har två 10-bäddsrum med kök och två sovalkover i varje rum. I mittenrummet bor stugvärden och i hallen finns även en hjälptelefon. Det ena av 10-bäddsrummen används som säkerhetsrum och i detta rum får du även ha med dig hund. Däremot är det inte tillåtet att ha med sig hund in i Padjelanta nationalpark sommartid.

Mobiltäckningen är dålig, men på vissa platser finns det täckning med GSM-telia.

Så här funkar en fjällstuga
I en fjällstuga bor du mysigt och enkelt med självhushåll i flerbäddsrum. På plats finns en stugvärd som välkomnar dig och hjälper dig till rätta. Som gäst hugger du själv ved, hämtar vatten i bäcken eller sjön, diskar och städar efter dig. Rummen är olika stora och har kaminer som värmekälla samt våningssängar. Täcke och kudde finns på plats. Särskilda regler för sänglinne gäller under 2021, se nedan. På alla fjällstugor finns boende för gäster med hund. I många av våra fjällstugor har vi fjällbutiker där du kan proviantera. Vissa av dessa butiker har också försäljning av gasolflaskor, T-bränsle, fjällkartor och myggmedel. Mer om vårt sortiment i fjällbutikerna: https://www.svenskaturistforeningen.se/fjallbutik

Anpassningar med anledning av coronapandemin

För att du som gäst ska känna dig trygg när du kommer till oss i coronatider har vi gjort nedanstående anpassningar i vår verksamhet. Denna information kan komma att uppdateras löpande.

Under 2021 gäller fortsatt obligatorisk bokning och förbetalning av övernattning i våra fjällstugor för att säkerställa att vi inte har fler gäster än antal bäddar. Bokning och förbetalning ska ske för aktuellt datum och stuga, och görs online här på hemsidan.

Täcke och kudde finns på plats i fjällstugan. Det är obligatoriskt att ha med sig eget underlakan och örngott i tillägg till sovsäck, reselakan eller påslakan till befintliga täcken. Du behöver kunna täcka alla sängtextilier för din egen säkerhet.

Vi har dessutom gjort flera ytterligare förändringar som gäller för dig som besökare på STFs fjällstugor under 2021, aktuell information hittar du här. https://www.svenskaturistforeningen.se/senastecoronainfo

Det är också viktigt att du uppdaterar dig på Folkhälsomyndighetens senaste allmänna råd inför din vistelse.

Tack för din förståelse och välkommen ut på fjället!