STF Kutjaure Fjällstuga

Mer om STF Kutjaure Fjällstuga

Fjällstugan ligger alldeles i anslutning till parkgränsen mot Padjelanta nationalpark. Jokken intill stugan utgör parkgräns.

Det finns en gäststuga med totalt 20 bäddar
Stugan har två 10-bäddsrum med kök och två sovalkover i varje rum. I mittenrummet bor stugvärden och i hallen finns även en hjälptelefon. Det ena av 10-bäddsrummen används som säkerhetsrum och i detta rum får du även ha med dig hund. Däremot är det inte tillåtet att ha med sig hund in i Padjelanta nationalpark sommartid.

Mobiltäckningen är dålig, men på vissa platser finns det täckning med GSM-telia.

Så här funkar en fjällstuga
I en fjällstuga bor du mysigt och enkelt med självhushåll i flerbäddsrum. På plats finns en stugvärd som välkomnar dig och hjälper dig till rätta. Som gäst hugger du själv ved, hämtar vatten i bäcken eller sjön, diskar och städar efter dig. Rummen är olika stora och har kaminer som värmekälla samt våningssängar. På alla fjällstugor finns boende för gäster med hund. Du bokar inte en specifik bädd i förväg – principen ute till fjälls är att alla får tak över huvudet. Du kan däremot förbetala en ospecificerad sovplats på STFs hemsida. En ospecificerad sovplats innebär antingen en ordinarie sängplats eller en bekväm golvbädd med madrass, täcke och kudde. Du tar själv med dig lakan eller sovsäck. I många av våra stugor har vi fjällbutiker där du kan proviantera. Vissa av dessa butiker har också försäljning av gasolflaskor, T-bränsle, fjällkartor och myggmedel. Flera av stugorna har också vedeldad bastu.

Betalning i fjällstuga
Det finns flera sätt för dig att betala ditt boende på fjällstugorna. Information om betalningssätt och priser hittar du här: http://www.svenskaturistforeningen.se/betalningfjall

FÖRBETALA BOENDE I STF FJÄLLSTUGA

För att få bästa pris kan du förbetala en ospecificerad sovplats.