STF Kolåsen Fjällstation

Upplev

”En av Jämtlands vackraste högfjällsplatser” står det i en reseskildring från sent 1800-tal och det stämmer. Kolåsen ligger sagolikt vackert med sjöar och fjäll. Naturen är en av anledningarna till att vi fortfarande 16 år senare bor i denna lilla by med för tillfället sju invånare om man räknar med Bränna och Kolåsböle.

Annas favoritplats är vattenfallen där det vissa sommardagar kan bli upp till 25 grader varmt. Att paddla dit och sen bada är en fantastisk upplevelse. Vi kallar det vårt eget lilla naturspa eftersom man kan bli peelad av fiskar, få axelmassage av vattenmassorna och mental avslappning av tystnaden och lugnet runt omkring. Mickes favoritsyssla är att få jaga ripa på fjället.

Skäckerfjällen, de vilda, vackra orörda är väl värda ett besök både höst, sommar och vinter. På sommar och höst kan du vandra i de vilda, vackra Skäckerfjällen, fortfarande okända för gemene man. Det finns en markerad led mellan Kolåsen och Anjan som man kan vandra med en övernattning men den bör ta mycket längre tid än så för avstickare, toppturer och andra upplevelser. Till Dörrsvalen 984 möh är det också ledat, en perfekt dagstur från hotellet och med en vidunderlig vy från toppen.

I Kolåsen finns två markerade vandringsleder, Grötlunken på ca 5 km som går genom gammel- och nyskog runt ett berg och Strandstigen ca 4 km som går längst strandkanten med fin sjöutsikt, tillfälle till bad och även den i gammelskog.

Kolåsen och Skäckerfjällen erbjuder fantastiska möjligheter för kropp och själ. Vi vet att träning i naturen inte bara stimulerar kroppen, vi blir smartare också. Varför inte träna löpning i Kolåsen? Efter en äventyrlig dag är det skönt att koppla av i badtunnan och se ut över sjön och fjälltopparna.

Paddla i sjöarna och Storvallån är också härligt, vi hyr ut både kanadensare och kajaker. Nära till guldstranden där man kan bada från långgrund badstrand och ca två timmars paddling till vattenfallen där det varma sommardagar kan bli upp till 25 grader varmt vatten som forsar över axlarna om man sitter på någon av de utstickande klippblocken. På sommaren finns även andra fina platser att upptäcka med bil. Det är också nästan lika långt till Trondheim som till Östersund. Från fjällvärlden till havet på dryga två timmar.

Sensommar och höst bjuder på fjällets guld i form av hjortron och kantareller. Skogsbilvägarna som slingrar kilometervis genom Kolåsen inbjuder till cykling, vi hyr ut Kronans cyklar utan växlar men har även investerat i några fler med hela tre växlar. Ju färre växlar ju mindre problem tänker vi.

Den 25 augusti börjar ripjakten, I början av september är det älgjakt och fisket varar året om. Öring, röding och harr är det som fiskas i sjöar och tjärnar.

På vintern har vi ett 5-km skidspår över myr och genom gammelskog. Vi jobbar även på ett längre för att få tillbaka den gamla ”Kolåsenrundan” Fjällexpressen kan du beställa för turåkning på fjället eller toppturer i Skäckerfjällen. Isfisket brukar börja i mars och hålla på så länge isen håller. Den brukar gå upp den 17 maj. Vi har snöskor för uthyrning och en mysig grillkåta att tillgå. Badtunna och bastu är skönt på vintern och baren har fullständiga rättigheter och sköna soffor.

Lappkapellet från 1849 med anor från när samerna hade mässor fram till 1960-talet. Fortfarande används kapellet till både, dop, bröllop, gudstjänst och begravning.

Ge mig gärna förslag på liknande STF-anläggningar om det är fullt hos er