Just nu har vår fjällbokning och kundtjänst långa svarstider eftersom så många vill nå oss. Alla bokningsbara övernattningar kan du boka själv direkt här på webbplatsen. Hittar du inte det du söker behöver du ändra datum. Läs mer om hur vi anpassat för att kunna välkomna dig tryggt i sommar här och hur du kan stötta STF här.

STF Kolåsen Fjällstation

Mer om STF Kolåsen Fjällstation

I Kolåsen kan du bada i vattenfall, vandra längs leder i gammelskog, plocka hjortron och kantareller. Fiska öring, röding och harr och åka skidor i preparerade skidspår. Njuta av toppturer och vår badtunna med utsikt över fjället. Hästar, får, kor och grisar håller markerna öppna och välkomnar alla besökare med nyfikenhet och tillit. Sommar som vinter är luften ren och naturen fantastisk.

STF Kolåsen har sedan 1800-talet varit en plats som drar sina besökare åter. Att bo på fjällstationen är som att slussas bakåt i tiden. Rummen är enkla men personligt inredda med varsin historia från förr. Restaurangen serverar mat från egna och lokala råvaror. Vinlistan är välsorterad och ölen jämtländsk.
Ring eller maila för bokning av mat.

Hos oss väljer du mellan boende i hotellrum, stugor och vandrarhem. Hotellrummen är personligt inredda med dusch och toalett i korridoren. Linne, handduk, bäddning och slutstädning ingår. Du som bor på vandrarhemmet har tillgång till gemensamt kök och matplats i huset. Bastu och badtunna finns att hyra. I hotellet kan du slå dig ned i tv-rummet eller i baren med fjällutsikt. Om du vill unna dig en skön helg bokar du ett rum på hotellet och äter maten i vår restaurang som fokuserar på ekologisk, närodlad jämtländsk mat. Du kan också hyra en egen stuga för 4-6 personer utrustad för självhushåll eller tälta på marken där Churchill och Bernadotte en gång bodde.
Vi har stugor i olika storlek och standard. Dem kan du boka veckovis sön-sön under vintersäsongen och lör-lör under sommarsäsongen. Det går även bra att boka en weekend under vintersäsongen om du tar kontakt med oss via e-post eller telefon och det går bra att boka enskilda nätter under sommarsäsongen genom att boka via e-post och/eller telefon.

Restaurangen (bokas via mail eller telefon)
Känn smaken av Jämtland. På STF:s Kolåsen Fjällstation njuter du av omsorgsfullt lagad mat. Råvarorna kommer direkt från egen gård och maten är alltid lagad på plats. Menyerna varierar med årstidens bästa råvaror men basen är alltid det jämtländska. Genom vårt samarbete med Fjällbete har vi får som går på sommarbete på fjället. Ren– och älgköttet kommer från djur som betat i Skäckerfjällen. Vi föder upp egna svin av den svenska lantrasen Linderöd, och köper in Röding från sjöarna i Jämtland. Kantarellerna och hjortronen är givetvis plockade på fjället.

Bor du på hotellet ingår frukost och du kan välja till halvpension vilket innebär en trerättersmiddag (fast meny) på kvällen och ett lunchpaket med termos som du själv gör från frukostbuffén. Bor du i stuga eller på vandrarhemmet kan du välja till helpension. Då ingår frukost, lunchpaket och trerättersmiddag (fast meny).

Alla måltider förbokas senast dagen innan med reservation för att det är fullt. Specialkost måste bokas senast en vecka innan ankomst.

Kolåsen och Skäckerfjällen erbjuder fantastiska möjligheter för kropp och själ. Vi vet att träning i naturen inte bara stimulerar kroppen, vi blir smartare också. Varför inte träna löpning i Kolåsen? Efter en äventyrlig dag är det skönt att koppla av i badtunnan och se ut över sjön och fjälltopparna.

Kolåsen inbjuder till aktiviteter eller det totala lugnet, det är du som väljer hur du vill ha det.

Välkommen!

Anpassningar med anledning av Corona
För att du som gäst ska känna dig trygg när du kommer till oss i Coronatider har vi gjort nedanstående anpassningar i vår verksamhet. Denna information kan komma att uppdateras löpande.

• Hos oss har du fysisk distansering även på leder, stränder & restaurang.
• Stugorna hyrs för eget bruk och har fullt utrustat kök & dusch/toalett.
• In-och utcheckning kan ske utan fysisk kontakt.
• Hotellet hyr ut max 6 av 10 rum, så max gäster kan vara 12.
• I Sportstugan hyr vi ut max 4 av 8 rum, så max antal gäster kan vara 8.
• I Sportstugan finns två ingångar, inne- och utekök samt matplatser inne och ute.
• Vår restaurang tar nu emot max 15 personer (rymmer 70).
• Vi använder oss av ett serveringsbord, vilket gör att det alltid är distans mellan servis och gäst.
• Allmänna ytor städas dagligen. Handsprit finns på hotell & restaurang.
• Alla måltider förbokas senast dagen innan med reservation för att det är fullt.

Ge mig gärna förslag på liknande STF-anläggningar om det är fullt hos er