STF Kolåsen Fjällstation

Mat & Dryck

Restaurang i fjällen, Ren Mat, från jord till bord på riktigt.

Vi lagar mat från egna, lokala och ekologiska råvaror. Mat från grunden, precis som förr. Vi har egna grisar, får och höns. Grisarna kör vi själva till små gårdsslakterier och fåren har vi genom delägarskap i Fjällbete, en organisation för regenerativt jordbruk. Älgen har betat i Kolåsen och nöt och ren köper vi med relationstanken. Vi vet vem som har fött upp djuret, hur det har haft det och vem som har slaktat det. Vi hade tidigare även egna kor men nu när fler och fler förstår vikten av ett väl behandlat djur för en bra råvara så finns det att köpa. Vi odlar nästan alla våra grönsaker, rotfrukter, bär och kryddor på plats trots zon 8, en riktig fjällträdgård med utsikt över Skäckerfjällen. Tomater, gurkor och squash växer i vårt växthus.

Kolåsenkocken Micke förädlar även köttråvaran till korvar, skinkor och pastejer och det finns så länge lagret räcker. Många vill köpa hem, men det går tyvärr inte då allt i första hand ska gå till restaurangen. På hösten är det dags att lägga in, torka och ta hand om det som trädgården har givit. Det blir goda tillbehör till restaurangen under vintersäsongen då vi inte kan få färska råvaror från egen odlingen. Menyerna varierar med årstidens bästa råvaror men basen är alltid det jämtländska.

På vår frukostbuffé serverar vi ekologisk fil, yoghurt och havregrynsgröt. Varma bröd och goda pålägg från egna eller lokala råvaror. Sylter & egengjorda marmelader. Frukt, nötter, flingor, frön och juice och småvarmt. Har du bokat lunchpaketet gör du det själv från frukostbuffén. Vi har påsar och du har termos som du kan fylla direkt från buffén.

Till middag serverar vi alltid en fast trerättersmeny, kockens val med smaker från Jämtland så som ren, älg, våra grisar, röding och liknande. Egen potatis och skogens guld såsom kantareller och hjortron. Menyn bestäms efter tillgång och efterfrågan och antalet platser är begränsat. Huvudrätten varierar mellan kött och fisk. Förrätten kompletterar varmrätten och desserten avslutar det hela. Specialkost måste alltid förbeställas i senast en vecka i förväg och kostar extra då vi ur hållbarhetsperspektiv inte har möjlighet att ha ett stående stort utbud (Även allergier måste förbeställas en vecka före, men kostar inte extra)

Vi har givetvis gott att dricka till maten. Våra viner är utvalda från olika delar av världen och mestadels ekologiska. Vi använder oss av små och större vinleverantörer. Vi har lokal öl från Jämtlandsöl och alkoholfria alternativ från bland andra Jämtlands vingård.

Öppettider i restaurangen 2021:
Vintersäsong 12 februari – 25 april. Samtliga måltider måste förbokas senast dagen innan. Vi rekommenderar att ni gör det betydligt tidigare eftersom vi tar in ett begränsat antal gäster. Ev. Specialkost måste bokas senast en vecka innan. Under vintersäsongen serverar vi inte lunch.

Sommarsäsong 3 juli – 26 september. Alla måltider förbokas senast dagen innan med reservation för att det är fullt. Specialkost måste bokas senast en vecka innan ankomst.

Bor du stuga eller på vandrarhemmet kan du välja till helpension. Då ingår frukost, lunchpaket och trerättersmiddag (fast meny).

Mellan säsonger går det bra att boka måltider i samband med övernattning för minst 10 personer. Jul & Nyår håller vi stängt.

Ge mig gärna förslag på liknande STF-anläggningar om det är fullt hos er