STF Kolåsen Fjällstation

Hållbarhet

Januari 2004 öppnade vi upp vårt hotell med stugby och restaurang för första gången. Micke har jobbat som kock hela livet och brinner för bra mat. Bra råvaror är ett måste och bra råvaror får man om man tar hand om djuren och grödorna. Att få tag på svenskt kött till restaurangen var inte en självklarhet 2004. Det var anledningen till att vi började med djur, vi ville helt enkelt veta att de hade haft det bra och vad de hade fått att äta. Det var också ett bra sätt att hålla Kolåsen som höll på att växa igen öppet. Vi blev delägare i Fjällbete och hade 40 får i Kolåsen, vi tog upp våra hästar från Stockholm och skaffade kor, grisar och höns. Slalombacken kom fram och lägdorna hölls öppna.

Jag, Anna jobbade som lärare i Stockholm och fortsatte som det de första tre åren i Kall samtidigt med Kolåsen. Vi hann träffa Stina Bringsaas och Algoth Salomonsson som båda är födda, uppvuxna och avlidna i Kolåsen. Genom dem och andra personer och böcker så fick jag en inblick i Kolåsens historia vilket resulterade i en bok 2015.

Det var inte riktigt planerat att ”bli med fjällhotell”, det blev mer en mission att rädda ett litet fjällhotell till eftervärlden och vägen har varit tuff. Vi har ångrat oss många gånger men tycker fortfarande att det är värt det i slutänden. Vi vill att så många som möjligt ska få ta del av denna pärla. Vi brinner för det vi gör och kommer alltid stå för vad vi säljer. Ren Mat och äkta vara helt enkelt.

Ge mig gärna förslag på liknande STF-anläggningar om det är fullt hos er