STF Kolåsen Fjällstation

Boende

Vi har olika boendealternativ att välja på; hotell, vandrarhem och stugor. Hotellet erbjuder fullservice med bäddade sängar och slutstäd. Sportstugan (Vandrarhemmet) och alla stugor är utrustade för självhushåll. Stugorna finns i olika storlekar och ligger i Övre och Nedre stugbyn.

Hotellet
Rummen ligger högst upp med utsikt över fjäll och sjö. De är personligt inredda med historiska vingslag efter personer med anknytning till hotellet och Kolåsen, exempelvis Churchillrummet efter Winston Churchills besök på 1800-talet och Kungarummet efter besökande Bernadotte. Vi har även Samerummet eftersom Kalls sameby, Sveriges minsta, har sina renar betande i Skäckerfjällen likväl som Blomsterrummet, Fiskerummet, Jaktrummet och Skidrummet, alla med namn efter de aktiviteter som var och är anledning för många gästers besök till Kolåsen.  Inte att förglömma Engnérska rummet efter Nisse och Edith Engnér som lät bygga det nuvarande hotellet 1934. Samtliga rum har handfat på rummet. Duschar och toaletter finns i korridoren.

Hotellet har 11 rum varav ett är tillåtet för hund. Bor du på här ingår alltid bäddade sängar, slutstäd och bastu. Du kan välja till följande tillval för måltider i restaurangen; Halvpension, helpension eller endast frukost. Halvpension är frukost och en trerättersmiddag. Helpension är att du även kan göra en smörgåspåse från frukostbuffén samt fylla din termos med hetvatten eller kaffe.

Sportstugan
Sportstugan ligger ca 60 meter ovanför hotellet och här erbjuder vi vandrarhemsboende i åtta  tvåbäddsrum.  Alla rum har separerade sängar, inga våningssängar, samt handfat på rummet. Dusch och toalett finns en trappa ner. Gemensamt kök och allrum finns att tillgå. Ni tar med eget linne och städar själv men detta kan även hyras och/eller köpas till. Måltider kan förbokas på restaurangen. Observera att det inte går att köra bil hela vägen fram. Det är samma parkering som hotellet har så det blir ca 100 meter att gå med packningen. Hund är tillåtet i alla rum.

Övre stugbyn
I Övre stugbyn ligger Småstugor och Utsikten 421 och 428.  Småstugorna är ca 26 kvm och har plats för fyra personer, två väggfasta sängar och en våningssäng. Pentry och toalett. Observera att dusch saknas, men kan mot ett extra tillägg nyttjas i Sportstugan. Småstugorna har en mindre veranda med fin utsikt över sjö och fjäll.

Utsikten 421 och 428 har plats för 3 vuxna eller 2 vuxna och två mindre barn. Det finns två väggfasta sängar och en mindre bäddsoffa. Dessa stugor har fullt utrustat kök, dusch, toalett och en stor utomhusveranda med fantastisk utsikt över Skäckerfjällen. Utsikten 421 är djurfri.

I stugorna ingår inte städning men det kan köpas till. Måltider kan förbokas på restaurangen. Välj tillval som frukost, trerättersmiddag eller helpension. Vid helpension ingår även ett lunchpaket som man själv gör från frukosten samt möjlighet att fylla sin termos med hetvatten eller kaffe.

Nedre stugbyn
Nedre stugbyn ligger ca 600 meter från hotellet mot sjöarna där vi har båtar och kanoter. Där finns Ren-, Räv- och Björnstugorna. Alla stugor har fullt utrustade kök, dusch, toalett, torkrum och veranda med utemöbler.

Björnstugorna är 30 kvm och har en storstuga med en våningssäng, bäddsoffa, matplats och kök. Björn 2 och 3 har familjevåningssäng. Björnen 3 är djurfri.

Rävstugorna är 40 kvm och har två våningssängar i sovrummen. Storstuga med bäddsoffa, matplats och kök. Dusch, toalett och torkrum. Räven 1 och 2 har separat sovrum, d.v.s. du kan stänga en dörr emellan. Räven 3-7 har en extra bred undersäng. Räven 1 är djurfri.

Renstugorna är 55 kvm och har två våningssängar i separat sovrum, avskilt av vägg och draperi. Storstuga med bäddsoffa, matplats och kök. Torkrum, dusch och toalett.

Städning ingår inte men kan köpas till. Måltider kan förbokas på restaurangen.

Observera att tre nätter är minimum för bokningen av stugor under vintersäsongen. Några av våra stugor och även Sportstugan har öppet även mellan säsongerna, och bokas genom mailförfrågan.

Ge mig gärna förslag på liknande STF-anläggningar om det är fullt hos er