STF Kittelfjäll Värdshus

Mer om STF Kittelfjäll Värdshus

Den lilla och genuina fjällbyn Kittelfjäll/Tjiehtele med 200 år på nacken ligger vackert mellan berget Stuore Giebnie/Kittelfjället och Vajmuojeanoe (hjärtälven)/VojmånKittelfjäll.

Värdshus är ritat av den välrenommerade arkitekten Josefina Nordmark och kopplar an till Kittelfjälls småjordbrukskultur med dess ladubyggnader för såväl redskap, djur och hö. Inredning och färgsättning i restaurangen och baren är skapad av oss själva med inspiration av fjällen, byn och naturens varma färger.

Det finns ingen plats i Sverige där du når en sådan omfattande offpiståkning direkt i skidsystemet genom fyrtiotalet nedfarter i naturliga raviner, glesa björkskogar och böljande åsar. I skidsystemet finns även pistade nedfarter i varierande svårhetsgrad. Ett berg som tar hand om dig oavsett hur du vill uppleva ditt vinteräventyr.

Och Kittelfjäll handlar om mycket mer än vintern. Sommaren är fantastisk. Här kan du enkelt ta dig ut på fisketurer i kristallklara sjöar eller svamp och bärplockning. Här väntar också äventyrliga spår för mountainbike och härliga dags och flerdagsvandringar.

Vi brinner för mat och dryck och i vår omtyckta restaurang äter och dricker du gott både till lunch och middag. Vi jobbar främst med traktens lokala råvaror och ett ekologiskt dryckessortiment. Under vintersäsongen har vi vår bar öppen som då och då erbjuder musikunderhållning i toppklass. Frukostservering finns för den som vill. Öppettiderna i vår restaurang varierar över året, så stäm av med oss inför din vistelse.

Välkommen till vårt Kittelfjäll!

Lotta och Jasper

Ge mig gärna förslag på liknande STF-anläggningar om det är fullt hos er