Läs mer om hur vi anpassar verksamheten under coronautbrottet här och hur du kan stötta STF här.

STF Kebnekaise Fjällstation

Bestiga Keb

Att bestiga Sveriges högsta berg Kebnekaise är något som många drömmer om att göra. Men det är också en utmaning utöver det vanliga, ett äventyr på riktigt. Det finns två klassiska leder som utgår från fjällstationen. För dig som ska bestiga Kebnekaise utan guide så är det självklara valet den Västra leden.

Den västra leden – för dig på egen hand

Den Västra leden, den led man kan gå på egen hand, är en lång och fysiskt krävande vandringsled i brant, mycket stenig terräng, cirka 18 kilometer tur och retur. Den innehåller även en total stigning på cirka 1800 höjdmeter vilket gör att den upplevs som en betydligt längre och tuffare tur än vad enbart sträckan får en att tro. Turen brukar ta mellan 10 och 14 timmar men det är naturligtvis helt beroende på din kondition. Det kan gå fortare men även ta längre tid att genomföra beroende på väderförhållandena på berget.

Även om leden bitvis är markerad med rödmålade stenar och små rösen så är denna markering på många ställen så bristfällig att leden bör betraktas som omarkerad särskilt i förhållanden med mycket snö eller dålig sikt. Detta i kombination med att turen till stora delar går i högalpinterräng där man är mycket exponerad för väder och vind kräver att man har tidigare fjällerfarenhet samt kunskap i att navigera med hjälp av karta och kompass för att kunna genomföra turen på ett säkert sätt.

Östra leden

Från fjällstationen har vi dagliga guidade turer via Östra leden. Den Östra leden är något kortare cirka 14 kilometer tur och retur och turen tar cirka 10 timmar. Leden är omarkerad. Under kvällen innan har vi obligatorisk topptursinformation, vi träffas klockan 20.00 på guidekontoret. Här delar vi ut all säkerhetsutrustning som du får låna (hjälm, stavar, sele, ryggsäck och om det behövs stegjärn) och som ingår i priset.

Packningstips

Glöm inte mössa, och om du ska på topptur så ta med minst två par handskar! På höga höjder kan det vara kallt även om det är sommar och det är skönt att ha torra handskar som ombyte. Ta med en termos med något varmt. Vi har termos i uthyrningen men de tar ofta slut under högsäsong. Ha alltid karta och kompass med dig så att du vet var du är.  Glöm inte heller vattenflaskan som rymmer minst 1,5 liter.

Här hittar du fler packningstips.

Till toppen från Östra leden

För dig som har funderingar på att ta dig till toppen via den Östra leden så finns det en hel del bra att veta. Allt för att du ska få en så säker upplevelse som möjligt på din fjällvistelse mot Sveriges högsta topp.

På denna sträckning till Kebnekaise passerar du Björlings glaciär och du tar dig upp för ett klätterparti ovanför Björlings glaciär med en så kallad Via Ferrata. Via Ferrata betyder ungefär ”järnväg” på italienska. I klätterpartiet finns en stålvajer som är fastbultad i bergväggen (Via Ferratan), på vintern sitter det rep istället för stålvajern. Via Ferratan sitter i en brant bergvägg i alpin miljö där snö, is och stenar faller ned och ibland skadar stålvajern eller dess infästningar. Att färdas över glaciären och utföra klättermomentet på ett säkert sätt krävs specifik kunskap och utrustning.  Har du inte den kunskapen rekommenderar vi att du inte väljer den Östra leden utan guide.

• För att guida på Östra leden krävs idag ett godkänt säkerhetsarbete från Konsumentverket. Vi rekommenderar att man inte väljer den Östra leden utan guide från STF eller auktoriserad bergsguide (SBO).
  • Östra leden till Kebnekaise innehåller även fler moment där det finns risker som kräver specifik kunskap och utrustning för att kunna färdas säkert, bland annat passage över glaciär.  STF Kebnekaise har inget ansvar för de som använder Via Ferratan utanför våra egna guidade turer på östra leden, all användning utan STF eller SBO guide sker på egen risk.
  • Då Kebnekaise är en alpin miljö ändras förhållandena på leden snabbt från timme till timme och dag till dag, ena stunden möts man vid klättringen av sol, värme och rena torra klippor för att i nästa stund mötas av snöfall, storm och istäckta klippor som kräver ytterligare utrustning och kunskap för att man ska kunna ta sig fram på ett säkert sätt.
  • STF Kebnekaise äger Via Ferrata-anläggningen som besiktigas årligen och underhålls löpande av våra guider som kontrollerar skicket på via Ferrata-leden vid varje guidad tur vi på STF gör på Östra leden och vidtar åtgärder om det finns skador på anläggningen. Vi har dock ingen möjlighet att kontrollera skicket på anläggningen vid andra tillfällen

Vilken form av utrustning som krävs för att på ett säkert sätt bestiga toppen kan variera med förhållandena. Länsstyrelsen har satt ihop en bra lista över utrustning och saker man ska tänka på. Vid eventuella frågor kontakta gärna sportavdelningen på Kebnekaise Fjällstation och kika även gärna på vår Frågor & Svar-länk på hemsidan.

Folder: att bestiga Kebnekaise.

bestigning vinter kebnekaise

Fjällbokningen

010-190 2360 Vardagar kl 9-14

Ge mig gärna förslag på liknande STF-anläggningar om det är fullt hos er