STF Kastellet Bed and Breakfast

Upplev historiskt unik plats i Stockholms Skärgård

Upplev Stockholms skärgård och bo på Vaxholms Kastell i en unik miljö med anor från 1500-talet. Kastellet är belägen på en ö ett stenkast från Vaxholm stad, här kan du koppla av och njuta av båtarna som långsamt passerar förbi. Varmt välkommen till Kastellet!
Kastellet i Vaxholm är en unik plats i Stockholms skärgård. På Vaxholms kastell är det lätt att låta den unika historien och vackra skärgårdsmiljön inspirera en. Här finns mängder av aktiviteter för den som vill hålla sig sysselsatt. Men det går också fint att njuta av lugnet och titta på båtarna som långsamt passerar förbi.

Vårt Bed & Breakfast ryms i kastellets norra del. Här erbjuder vi varsamt renoverade och rymliga rum med höga valvformade tak, breda trägolv, kakelugnar och de gamla skottgluggarna med utsikt över havet. Här kan man riktigt känna historiens vingslag, förenat med det moderna boendes komfort. Du disponerar rummet från 14:00 ankomstdagen till 11:00 avresedagen.

I den vackra matsalen dukar vi upp för frukost så du är redo för allt som sen finns att upptäcka på ön och i omgivningarna. I vår frukostmatsal så kan man även under övrig tid sitt och umgås och där finns, böcker, tidningar och sällskapsspel. Under sommaren öppnar vi upp portarna till vår stora uteservering och om vädret tillåter så kan man sitta ute och äta frukost i ett skyddat läge i dubbel bemärkelse.

Idag finns det flera olika verksamheter på Kastellet. Förutom vårt Bed & Breakfast finns här skärgårdens största museum, konferensanläggning, familjeaktiviteter, ECO-Shipping, samt flera konstnärer som ställer ut och har butiker på ön. På sommaren finns här även en bistro och ett kafé.

Jag som driver Kastellet Bed & Breakfast heter Lotta Blomqvist och vi startade verksamheten 2008. Hela min familj är delaktig i verksamheten på ett eller annat sätt. Vårt B&B är beläget på en unik plats och är ett boende utöver det vanliga. Hos oss får våra gäster inte bara ett boende utan även en historisk och kulturell upplevelse.

Varmt välkomna till oss på Kastellet Bed & Breakfast!

• Wifi

Wifi i allmänna lokaler och/eller på rummet.

• Familjerum

Rum med minst 4 bäddar i samma rum.

• Frukost

Frukost ingår i rumspriset eller finns att köpa mot tillägg. Öppettider/utbud kan variera utifrån säsong.

• <1 km till tågstation/busshållplats

Närmare än 1 km till tågstation/busshållplats.

• <1 km till markerad vandringsled

Närmare än 1 km till markerad vandringsled.

• <1 km till badplats

Närmare än 1 km till badplats.

• Boka ett eget hus

Möjlighet finns att boka hela boendet för ditt sällskap.

• Grupper

Boendet har möjlighet att ta emot grupper om minst 10 personer.

• Konferens

Boendet har möjlighet att arrangera möten / konferens.

Medlemserbjudanden

Boka minst två nätter och få 25 % rabatt med kampanjkoden ”STFMEDLEM”

Vaxholms Kastell
    185 99 Vaxholm

Det är lätt att ta sig till Kastellet. Från Stockholm kan man enkelt åka med både båt, buss eller bil. När ni kommit till Vaxholm återstår en par minuters linjefärja över till Kastellet.

Båtar till Kastellet
    För att ta sig mellan Vaxholm och Kastellet krävs att man åker en kortare båtresa, tar ca 2 minuter.

Med båt
    Såväl Waxholmsbolaget (www.waxholmsbolaget.se) som Strömma (www.stromma.com) har rutter från Stockholm till Vaxholm året runt. För tidtabell, se Waxholmsbolagets eller Strömmas hemsidor.

Med bil
    Från Stockholm tar det ca 45 minuter till Vaxholm med bil. Sista biten från Vaxholm till Kastellet går det en liten linfärja. Det går inte att ta med sig bilen till Kastellet så man behöver parkera i Vaxholm. Under sommaren rekommenderar vi parkering på Norrbergsskolan på Hamngatan 53 eller området kring Vaxholms kyrka.

Med buss
    Buss 670 från Östra Station i Stockholm tar er till Vaxholm på ca 45 minuter. Därifrån tar ni linjefärjan över till Kastellet.

+46 8541 330 35 info@kastelletvaxholm.se

Öppettider reception

Beroende på beläggning, check in möjlig dygnet runt

Antal rum

Följ STF Kastellet Bed and Breakfast

Läs mer om vårt hållbarhetsarbete

Hållbarheten har en stor och viktig roll på Kastellet och här är några exempel på hur vi på kastellet är så hållbara som möjligt.

• Under sommarhalvåret är det många turister som besöker Kastellet och majoriteten av dessa kommer till ön med den miljöklassade och eldrivna linfärjan.
    • All uppvärmning av Kastellet sker via vattenvärme.
    • Vi återvinner allt vi kan och källsorterar på ön.
    • All tvätt skickas till företag som tvättar med ekologiska produkter.

STF Bogesund Vandrarhem Vaxholm

Stockholms skärgård