Just nu är det många som ringer till oss och vi har därför längre väntetider än normalt. Information från STF med anledning av coronaviruset hittar du här. Vi befinner oss i ett akut ekonomiskt läge och nu kämpar vi för att rädda vår 135-åriga förening. Läs här hur du kan hjälpa.

STF Karlskrona Kronohäktet

Mer om STF Karlskrona Kronohäktet

Kronohäktet byggdes 1910–1911 som ett cellfängelse efter den så kallade Philadelphiamodellen. I häktet satt främst vapenvägrande militärer och civila i väntan på rättegång. Cellerna var då utrustade med potta, fjädersäng med madrass och ett litet skrivbord. Nu för tiden är byggnaden ett byggnadsminne som ingår i Världsarvet Karlskrona. Under 2018 restaurerades häktet och är idag ett bekvämt och unikt boende i form av ett hostel, beläget på vackra Stumholmen.

Renoveringen är varsamt gjord och rummen är inrymda i de gamla cellerna. Cellerna är ljusa och fräscha med fönster. Även om ytan är liten, är den effektivt utnyttjad för att göra vistelsen bekväm. Varje rum innehåller sköna sängar och ett litet skrivbord, TV och kyl.

Stora, fräscha gemensamma toaletter och duschrum finns i anslutning till rummen på varje våningsplan. Här återfinns även receptionen och ett trevlig gästkök. Det finns bokningsbara tvättmöjligheter och givetvis fritt wifi.

Om du väljer att inte själv fixa din frukost i gästköket, erbjuder vi året runt möjligheten att köpa till denna mot förbeställning. Under sommarperioden, 4 maj till 31 augusti, erbjuder vi en frukostbuffé, övrig tid på året består frukosten av en enklare frukostpåse.

Från STF Karlskrona Kronohäktet är det bara några meter till Marinmuseum och ytterligare ett par hundra meter till stadens kärna, vilket innebär att du bor på bästa läge för att kunna uppleva Karlskrona med omnejd.

Incheckning
Sommarsäsong (4 maj till 31 augusti): kl. 14.00-18.00
Övriga säsonger: kl. 12.00-16.00
Bemannad utcheckning: kl. 08.00-10.00

Varmt välkomna till oss - vi lovar att du kommer få en spännande vistelse!

Ge mig gärna förslag på liknande STF-anläggningar om det är fullt hos er