STF Karlskrona Kronohäktet

Mer om STF Karlskrona Kronohäktet

Kronohäktet byggdes 1910–1911 som ett cellfängelse efter den så kallade Philadelphiamodellen. I häktet satt främst vapenvägrande militärer och civila i väntan på rättegång. Cellerna var då utrustade med potta, fjädersäng med madrass och ett litet skrivbord. Nu för tiden är byggnaden ett byggnadsminne som ingår i Världsarvet Karlskrona. Under 2018 restaurerades häktet och är idag ett bekvämt och unikt boende i form av ett hostel, beläget på vackra Stumholmen.

Renoveringen är varsamt gjord och rummen är inrymda i de gamla cellerna. Cellerna är ljusa och fräscha med fönster. Även om ytan är liten, är den effektivt utnyttjad för att göra vistelsen bekväm. Varje rum innehåller sköna sängar och ett litet skrivbord, TV och kyl.

Stora, fräscha gemensamma toaletter och duschrum finns i anslutning till rummen på varje våningsplan. Här återfinns även receptionen och ett trevlig gästkök. Det finns bokningsbara tvättmöjligheter och givetvis fritt wifi.

När du bor hos oss kan du enkelt fixa din frukost i gästköket.
För dig som vill så finns möjlighet att köpa till vår frukostpåse. Den innehåller en skål yoghurt och hemgjord granola, en fralla, kokt ägg, frukt och juice. (Kaffe/thé finns alltid tillgängligt i det gemensamma köket). Frukostpåsen kostar 75 kr/person och måste beställas i förväg genom att kontakta oss.

Från och med 1/9 2021 serverar vi även lunch. Lunchen serveras mån-fre kl 11-14 i restaurangen på bottenplan. Aktuell meny och priser finns alltid på vår hemsida.

Från STF Karlskrona Kronohäktet är det bara några meter till Marinmuseum och ytterligare ett par hundra meter till stadens kärna, vilket innebär att du bor på bästa läge för att kunna uppleva Karlskrona med omnejd.

Incheckning
Från kl. 12.00. Vänligen meddela oss önskad ankomsttid.
Utcheckning senast kl 10.00
Receptionen öppen: Mån-ons 08-18, Tors-fre 08-14, Lör-sön 10-16
Varmt välkomna till oss - vi lovar att du kommer få en spännande vistelse!

Ge mig gärna förslag på liknande STF-anläggningar om det är fullt hos er