STF Karlskrona Kronohäktet

Mer om STF Karlskrona Kronohäktet

Kronohäktet byggdes 1910–1911 som ett cellfängelse efter den så kallade Philadelphiamodellen. I häktet satt främst vapenvägrande militärer och civila i väntan på rättegång. Cellerna var då utrustade med potta, fjädersäng med madrass och ett litet skrivbord. Nu för tiden är byggnaden ett byggnadsminne som ingår i Världsarvet Karlskrona. Under 2018 restaurerades häktet och är idag ett bekvämt och unikt boende i form av ett hostel, beläget på vackra Stumholmen.

Renoveringen är varsamt gjord och rummen är inrymda i de gamla cellerna. Cellerna är ljusa och fräscha med fönster. Även om ytan är liten, är den effektivt utnyttjad för att göra vistelsen bekväm. Varje rum innehåller sköna sängar och ett litet skrivbord, TV och kyl.

Stora, fräscha gemensamma toaletter och duschrum finns i anslutning till rummen på varje våningsplan. Här återfinns även receptionen och ett trevlig gästkök. Det finns bokningsbara tvättmöjligheter och givetvis fritt wifi.

När du bor hos oss kan du enkelt fixa din frukost i gästköket.
Det går också bra att beställa frukost hos oss. Välkommen att kontakta oss och boka inför din vistelse.

Från STF Karlskrona Kronohäktet är det bara några meter till Marinmuseum och ytterligare ett par hundra meter till stadens kärna, vilket innebär att du bor på bästa läge för att kunna uppleva Karlskrona med omnejd.

Incheckning
Sommarsäsong (4 maj till 31 augusti): kl. 14.00-18.00
Övriga säsonger: kl. 12.00-16.00
Bemannad utcheckning: kl. 08.00-10.00

Varmt välkomna till oss - vi lovar att du kommer få en spännande vistelse!

Anpassningar med anledning av Corona
För att du som gäst ska känna dig trygg när du kommer till oss i Coronatider har vi gjort nedanstående anpassningar i vår verksamhet. Denna information kan komma att uppdateras löpande.

Vi har satt upp dispensers med handsprit i hela byggnaden
Vi städar och desinficerar alla gemensamma utrymmen dagligen
Lokalvårdspersonal använder skyddsklädsel
Vi har satt upp tydliga husregler vad gäller renhållning av gästkök och diskar allt i diskmaskin