STF Karlskrona Kronohäktet

Mer om STF Karlskrona Kronohäktet

Kronohäktet byggdes 1910–1911 som ett cellfängelse efter den så kallade Philadelphiamodellen. I häktet satt främst vapenvägrande militärer och civila i väntan på rättegång. Cellerna var då utrustade med potta, fjädersäng med madrass och ett litet skrivbord. Numera är byggnaden ett byggnadsminne som ingår i Världsarvet Karlskrona. Under 2018 restaurerades häktet och är idag ett bekvämt och unikt boende i form av ett hostel, beläget på vackra Stumholmen.

Renoveringen är varsamt gjord och rummen är inrymda i de gamla cellerna. Cellerna är ljusa och fräscha med fönster. Även om ytan är liten, är den effektivt utnyttjad för att göra vistelsen bekväm. Varje rum innehåller sköna sängar och ett litet skrivbord, TV och kyl.

Stora, fräscha gemensamma toaletter och duschrum finns i anslutning till rummen på varje våningsplan. Här återfinns även receptionen och ett trevlig gästkök. Det finns bokningsbara tvättmöjligheter och givetvis fritt Wifi.

På bottenplan, i det gamla pannrummet, finns under sommartid en populär restaurang och här serveras frukost året runt. Under de varma månaderna kan denna njutas utanför med utsikt över vattnet och skärgården. Här finns även lokaler som lämpar sig utmärkt för konferens och event av olika slag. I dessa nyrenoverade lokaler hittar du originaldelar från tiden som fängelse och miljön är modernt avskalad, samtidigt som den är varm och inbjudande.

Från STF Karlskrona Kronohäktet är det bara några meter till Marinmuseum och ytterligare ett par hundra meter till stadens kärna, vilket innebär att du bor på bästa läge för att kunna uppleva Karlskrona med omnejd.
Incheckning: 14.00 – 18.00 Bemannad utcheckning: 10.00 – 13.00.

Varmt välkomna till oss - vi lovar att du kommer få en spännande vistelse!

Ge mig gärna förslag på liknande STF-anläggningar om det är fullt hos er