Just nu är det många som ringer till oss och vi har därför längre väntetider än normalt. Information från STF med anledning av coronaviruset hittar du här. Vi befinner oss i ett akut ekonomiskt läge och kämpar nu för att rädda vår 135-åriga förening. Läs här hur du kan hjälpa.

STF Karlskrona Kronohäktet

Boende

Idag finns det två typer av celler för “straffarrestanterna” att spendera nätterna i.  De vanliga cellerna, som under Kronohäktets aktiva tid hade en fjädersäng med en madrass, potta och ett litet skrivbord, har idag förvandlats till fräscha små rum med sköna sängar, litet skrivbord, TV och kyl. Dessa celler rymmer 1-2 personer och består av en resårsäng på golv samt en vägghängd nedfällbar säng.

Den andra typen är gentlemannacellerna. Dessa celler är lite större och var förr i tiden främst använda av gentlemän och högre befattningshavande inom militären. Även dessa celler har efter ombyggnationen fått sköna sängar, skrivbord, TV och kyl. Här ryms 3-4 personer, och de består av två resårsängar på golvet samt två vägghängda nedfällbara sängar.

Cellerna är ljusa och fräscha med fönster. Även om ytan är liten, är den effektivt utnyttjad för att göra vistelsen bekväm. Stora, fräscha gemensamma toaletter och duschrum finns i anslutning till rummen på varje våningsplan.

Totalt finns 32 celler, varav 29 är enkel/ dubbelcell och tre är så kallade gentlemannaceller.

Ge mig gärna förslag på liknande STF-anläggningar om det är fullt hos er