Just nu är det många som ringer till oss och vi har därför längre väntetider än normalt. Information från STF med anledning av coronaviruset hittar du här. Vi befinner oss i ett akut ekonomiskt läge och nu kämpar vi för att rädda vår 135-åriga förening. Läs här hur du kan hjälpa.

STF Kalix Malören Lodge

Mer om STF Kalix Malören Lodge

STF Kalix Malören Lodge ligger på en ö i Bottenvikens allra yttersta skärgård. Här väntar karg och dramatisk natur. Hela ön är ett naturreservat som sträcker sig över 182 hektar. Det finns många kulturhistoriska sevärdheter, inte minst fiskeläget med anor från tidig medeltid.

Hos oss bor du i den härliga Lotsstugan, som har sju dubbelrum och en svit. Boendet är tillgängligt från 15 mars–15 april, samt 1 juni–31 augusti. Alla våra ljusa och mysiga rum har resårbottensängar, täcke och kudde. Du behöver bara ta med dig egna sängkläder.

I det fullt utrustade gästköket kan du göra i ordning frukost och laga dina läckra måltider. Vissa enkla men goda maträtter, som pajer, matportioner och baguetter, samt drycker, finns till försäljning.

Så här långt ut i Bottenviken slås strömmen på under bestämda tider: kl. 07.00–11.00, 11.30–13.30, 17.00–19.00 och 21.30–23.30 dagligen. Det är bara under dessa tider du har möjlighet att använda el till matlagning och varmvatten för diskning. Eftersom varmvattnet är begränsat uppmuntrar vi våra gäster att tvätta sig i bastun, som går fint att förboka. Vilken njutning! Dusch hittar du annars i korridoren.

För att alla ska trivas gäller det att du städar efter dig i rummet, köket och bastun. Det finns möjlighet att köpa till slutstädning.

Efter dina dagsutflykter är det skönt att återvända hem till allrummet, där du kan spela spel, läsa, eller dela dina upplevelser med andra gäster. Och många naturupplevelser väntar dig som kommer hit. Sandstrand, ängar och klippor kantas av havsutsikt i alla riktningar. Naturen är karg men högst levande, med mängder av fåglar och vildblommor. Du kommer att se stenar som slipats lena av havets vågor. Malören betyder faktiskt just “rund sten”.

Välkommen till oss, hälsar Hanna och Patrik

Ge mig gärna förslag på liknande STF-anläggningar om det är fullt hos er