STF Kalix Malören Lodge

Familj

Livet på havet är fantastiskt! Upptäck Sveriges vackra naturreservat tre mil ut till havs. Det är något visst med Bottenviken (och Malören i synnerhet). Salta dopp, solvarm sand och klarblått hav. Här trivs både vuxna och barn alldeles extra bra och här skapas gemensamma minnen för livet.

Äventyret börjar redan när du kliver ombord på vår båt för färden ut. Under vintern sker den på skoter över isen.

Många barn tycker om att utforska vraket på öns östra sida som strandade på Malören 1935. Upplev naturreservatets unika miljö med unika fågelarter. Använd våra fågelkartor och låna kikare för att spana in en rödbena eller silvertärna som häckar på ön. Prova att utforska ön från havet under en kajaktur. På Malören kan du fånga fisk med håv, använda kastspö för att fånga stora abborrar i lagunen, ro med gummibåtar och använda överblivet bråte för att bygga flottar.
Största vinningen för barnfamiljer brukar ändå vara att de kommer ifrån uppkoppling och sociala medier. Lotsstugan finns brädspel, pussel och lego. Varje kväll kan ni basta i vedbastun och avsluta dagen med ett kvällsdopp i havet. Här väntar finkornig sand och vackra stenar. Ett paradis för soldyrkaren och en badplats av svensk toppklass.

Lotsstugan är en oas för alla som väljer att bo här. Ta bakdörren ut i naturreservatet och upplev en naturlig lekplats med något för barn i alla åldrar. Den gamla Lotsstugan har en enastående 360-graders- närhet till havet. Dess omgivningar skapar en perfekt inramning för äventyr, avkoppling, upptäcktsfärder, utmaningar och samvaro. Här bor du bekvämt i våra mysiga gästrum som är inredda med en varm genuin känsla där varje rum har fått sin unika egna prägel. Måltider kan du styra själv i gästköket eller kanske på någon av grillplatserna ute.

Utomhusaktiviteter

• Malörens naturreservat med massor av plats för spring, kurragömma, upptäckter, labyrinter och vandring.
    • Fotbollsplan för lek där racket, brännboll, rockringar, kubb, bollar, hopprep finns att låna
    • Gummibåtar, fiskespön och håvar finns att låna
    • Bad i havet. Ca 200 m promenad från Lotsstugan.
    • Sevärdheter som sjömansgraven, vraket Jenolin, fyren och den vackra kyrkan.

Inomhusaktiviteter

• I allrummet finns det massor av spel för både vuxna och barn att låna.
    • I vårt lilla bibliotek har vi hyllor fyllda med barnböcker, både klassiker och böcker med teman som öar, fyrar och spännande äventyr på havet. Perfekt läsning ute på en ö!

Aktiviteter i närheten

• På södra stranden finns kajaker för uthyrning.
  • 5 sjömil från Malören ligger den populära nationalparken Sandskär.
  • I Kalix och Haparanda skärgård hittar du vackra öar som Seskar-Furö och Kallskär. Dessa öar kanske du känner igen om du sett Robinson på TV!

Ge mig gärna förslag på liknande STF-anläggningar om det är fullt hos er