STF Julita Vandrarhem

Mer om STF Julita Vandrarhem

Julita gård ligger i hjärtat av Södermanland vid sjön Öljaren. Vandrarhemmet ligger vackert beläget inne i Julita gårds museipark och som gäst har du fri entré till hela museiparken med guidade visningar, utställningar och originalmiljöer i anslutning till din vistelse

Gården, med sina 2200 hektar och 360 byggnader, visar hur ett storgods fungerade under början av 1900-talet och är sommartid ett populärt utflyktsmål. Den siste private ägaren Arthur Bäckström, som donerade godset till Nordiska museet 1941, bodde i Stora huset. Under säsong kan man se Stora huset tillsammans med en guide under någon av våra dagliga visningar.

I museiparken finns utställningar och originalmiljöer såsom Skansenmuseet med sin träkyrka, brandstation, gårdsmejeri, tegelbruk, livstall och mycket annat. Här finns även köks-, frukt-, humle- och stilträdgård. Passa på att besöka vår musei- och trädgårdsbutiken och njut av en fika på café Julita skans.

För barn är Pettsongården ett populärt tillhåll där Pettson och Findus finns på plats varje dag för bus och upptäcktsfärder. I Lekstugan kan de små snickra och leka lanthandel. Missa inte familjevisningen i Stora huset som ges under högsäsong.

Vandrarhemmet uppfördes år 2000 och är utformat för att passa in i den gamla bebyggelsen. Här finns åtta 4-bäddsrum och ett tvåbäddsrum, samtliga med våningssängar. Köket är fullt utrustat med kyl, frys och diskmaskin. Dusch och toalett finns i korridor och precis som tv-rummet disponeras de gemensamt.

Reception
1/6-30/8 kl 9-11.

Telefonbokning
8/1-30/4, 1/9-20/12 kl 9-11. 1/5-30/8 9-11, 13-15.
Obl förbokn 7/1-31/5, 1/9-20/12.

Se och göra
Julita Sveriges lantbruksmuseum med museibutik, Pettsons gård och lekstuga. Entrén till museianläggningen ingår i priset. Vandringsled, bad 4 km.

Livsmedelsbutik 1 km, bensinstation 1 km, Wärdshus 300 m.

OBS!
Då endast ett fåtal av våra rum är bokningsbara via Internet går det även bra att kontakta oss per telefon eller mail för bokning.

Ge mig gärna förslag på liknande STF-anläggningar om det är fullt hos er