STF Jädraås Herrgård

Mer om STF Jädraås Herrgård

Jädraås Herrgård och dess annex ligger precis vid Jädraån och har en storslagen utsikt över vattnet och de stora skogarna. Herrgården är uppförd i mitten av 1850-talet och har under åren bebotts av brukspatroner såväl som privatpersoner. Idag är den varsamt renoverad till hög standard och erbjuder bekvämt boende med historisk charm.

I Jädraås hittar du en fantastisk natur att utforska. Den natursköna Gästrikeleden har en knutpunkt här och det finns även massor av andra vackra stigar och leder där du kan vandra, cykla och springa.
Herrgården har sju rum med totalt 14 bäddar.

Här bor du bekvämt i våra personligt inredda rum med sköna resårsängar. Fem av de sju rummen har egen dusch och toalett, för de två övriga rummen finns två fräscha dusch- och toalettrum i nära anslutning.

En välsmakande frukostbuffé ingår alltid när du bor i herrgårdsbyggnaden.

I det trivsamma gästköket kan du laga egen lunch, middag eller bara ta en kopp kaffe och prata med andra gäster. Matsalen, stora salen och punschverandan erbjuder generösa ytor för avkoppling och möten med andra gäster. Alla tre samlingsrum ligger med enastående vacker utsikt mot Jädraån och herrgårdens trädgård.

Annexet, även kallad Flygeln, har sex 2-bäddsrum med totalt 20 bäddar. Dusch- och toalettrum finns i korridoren som förbinder rummen.
Några av dessa rum går det bra att ta med hund i.

Som gäst i Annexet kan du välja om du vill äta frukost i Herrgården eller laga din egen. I Annexet finns ett välutrustat, mindre kök och rymliga umgängesytor.

Hönshuset, även kallad Lillstugan, är öppen juni-September. I denna charmiga byggnad finns fyra tvåbäddsrum.

Precis som i Annexet kan du välja om du vill äta frukost i herrgården eller laga din egen. I Hönshuset finns även ett härligt och mycket charmigt rum för umgänge.

I Trädgården, som sluttar ner mot Jädraån, finns både öppna ytor och lummiga skogspartier. Här kan du vila, sola, leka och träna eller bada, paddla, ro och fiska. Herrgården har en egen båt- och badbrygga.

Naturliga äventyr
Vårt eget koncept Nature Adventure har som mål att hjälpa människor att uppleva och njuta av naturen utifrån vad de olika årstiderna erbjuder och utifrån personernas egna önskemål, intressen och förutsättningar. Vi hjälper dig att skapa din egen naturupplevelse som du kan njuta av helt på egen hand eller tillsammans med någon av våra guider. Vi gör även årstidsanpassade upplevelsepaket där du tillsammans med en grupp likasinnade vandrar, cyklar MTB eller Fatbike, plockar bär eller svamp, kör terränglöpningspass, har yogaläger, fiskar och mycket mer.

Vi önskar dig hjärtligt välkommen till Jädraås!

Ge mig gärna förslag på liknande STF-anläggningar om det är fullt hos er