STF Ivö/Ivögården Mat & Vingård

Mer om STF Ivö/Ivögården Mat & Vingård

På natursköna Ivö, sagoön mitt i Skånes största sjö, möts du av rofylld tystnad. Här hittar du fina möjligheter till sköna bad, fiske, cykelutflykter, vandring, båt- och kanotuthyrning. Följ vandringslederna genom skogarna, och besök mytomspunna historiska sevärdheter. Under vinterhalvåret kan du kombinera vandring med storslagen utsikt, skidåkning endast 12 km från Ivögården, pimpelfiske eller en tur på långfärdsskridskorna när kylan slagit till. Ivögården bjuder in till avkoppling inomhus året runt.

Ivögården är en plats för möten och upplevelser för stora och små. Vi finns belägna mitt på den lilla ön och ett stenkast från den vackra Kyrkviken och Ursulas källa. Huset har gamla anor och har under de senaste åren renoverats med omsorg. Ivögården erbjuder totalt 15 rum och bäddar för 46 personer. Rummen är av olika storlek och individuellt inredda med varm och trivsam känsla. Gästerna delar på duschutrymmen och toaletter. Duschrummen är nyrenoverade och ligger i anslutning till de vedeldade badtunnorna. Det finns 8 toaletter, varav 2 är handikappanpassade. I hjärtat av logidelen ligger gästköket där du kan tillaga dina måltider, att avnjuta inomhus eller med naturen som granne på altanen utanför.

Frukostservering sker antingen i vår restaurang eller uppe i gästköket. Restaurangen håller öppet vid högtidshelger, temakvällar, weekendpaket och under högsäsong. Vår köksmästare serverar god mat av hög kvalitet tillagad på ekologiska råvaror från lokala producenter. Under sommaren öppnar vi vårt sommarcafé där du kan njuta av glass och hemlagade crêpes.

Boka in er konferens på Ivögården och kombinera möten med rofylld miljö och god mat.

Badmöjligheter finns nästan överallt längs Ivösjöns stränder. Ivösjön är Skånes största sjö med klart vatten, på sina ställen ett djup på ca 50 meter. Här kan du bland annat fiska abborre, gös, gädda, mört och braxen. Hyr en kanot och upplev Ivös vackra natur sjövägen. Med båt kan du även nå Oppmannasjön via kanalen vid Bäckaskogs Slott, och Bromölla där du kan besöka Iföverkens industrimuseum. Uthyrning av båtar och kanoter liksom försäljning av fiskekort hittar du hos oss på Ivögården. Samla familj och vänner vid grillplatsen och njut av mat utomhus när vädret tillåter.

Hjärtligt välkommen till sagoön Ivö och Ivögården!

Ge mig gärna förslag på liknande STF-anläggningar om det är fullt hos er