Läs mer om hur vi anpassar verksamheten under coronautbrottet här och hur du kan stötta STF här.

STF Hudiksvall Temperance Hotell

Mer om STF Hudiksvall Temperance Hotell

STF Hotell Temperance är beläget ett stenkast från den vackra Hudiksvallsfjärden. I närheten väntar kultur- och naturupplevelser året runt. Du kan besöka Hälsinglands museum, gå till Hudiksvalls Teater och se den fina kyrkan, som klarade sig från ryssens härjningar 1721, då stora delar av staden brann ner.

Hos oss finns åtta rum med egen dusch och toalett, samt tre budgetrum med dusch och toalett i korridoren. Vi har en tvårumssvit med eget kök, samt två konferensrum där möten och andra sammankomster kan arrangeras. Alla rum har TV och avgiftsfritt wifi är tillgängligt för alla rumstyper.

När du vill koppla av eller umgås med andra resenärer kan du vistas i allrummet, som är utrustat med TV, böcker, spel och leksaker. På nedervåningen finns ett gästkök att laga mat i. Du kan även koppla av i vår trädgård eller på terrassen.

Frukost ingår i priset och serveras i den vackra matsalen på vardagar mellan kl. 6.30 och 9.00 och på helger kl. 7.30 och 10.00.

Hotell Temperance har en särskilt spännande bakgrund. Det började byggas 1902, av godtemplare, en grupp nykterister som kallade sig för tempelriddare och lånade ritualer och symboler från de mystiska frimurarna. På hotellet finns fortfarande spår efter dessa tempelriddare och mycket av det gamla är bevarat. Vi själva har drivit hotellet sedan 2015.

För dig som kommer på besök finns massor mycket att göra. Härliga promenadstråk väntar längs hamnen och runt Lillfjärden. På vintern kan du åka långfärdsskridskor på havsisen. Det är dessutom nära till längdskidspår och slalombackar.

Hälsingland är känt för sina fyrbyggda gårdar och några av dem klassas som världsarv. Den närmaste gården som är öppen för besök är Ystegårn i Hillsta, Forsa. Den ingår visserligen inte i världsarvet men för dig som är historieintresserad är den väl värd ett besök.

Välkommen till oss på STF Hotell Temperance!

Ge mig gärna förslag på liknande STF-anläggningar om det är fullt hos er