STF Skepparpsgården Haväng

Mer om STF Skepparpsgården Haväng

Intill milslång sandstrand och ett kliv från vandringslederna ligger STF Skepparpsgården Haväng. Vid kanten av Brösarps backar och med Hanöbuktens vidsträckta stränder i norr och Stenshuvud i söder. Området karakteriseras av de vidsträckta hedarna, böljande gröna hagarna och en unik flora och fauna. Placeringen är idealisk, både för aktiviteter och avkoppling. Här finns möjlighet till yoga och meditation, eller bara kaffe i det gröna. Vandrare, cyklister och löpare har många turer att välja på.

I den fyrlängade korsvirkesgården bor du traditionellt enkelt, men med behövliga faciliteter, i en atmosfär av gemenskap, hållbarhet och omsorg. Gården har anor från tidigt 1800-tal och har sedan 1952 tjänat som ett mycket populärt vandrarhem. Detta invigdes då av Dag Hammarskjöld som själv tillbringade några dagar här varje sommar. Från att rymma ett då tidstypiskt dam- och herrlogiment finns här idag 12 privata rum av olika storlekar med sammanlagt 46 bäddar. Toaletter finns i ena hallen samt i det separata huset några meter utanför västra längan där ni även hittar duschar. I hälften av våra rum välkomnar vi hund. Av hänsyn till övriga gäster får dock inte hunden vistas i gästköket eller i matsalarna. Läs mer om rummen under Våra rum.

Gårdens gästkök är litet men fungerar bra och erbjuder ca 15 sittplatser. Fler finns utomhus. I receptionen finns en minibutik med basala torrvaror såsom pasta, te, kaffe, konserver, ekologiska hygienprodukter, egen honung och hantverk.

Under säsongen serveras efter beställning en kravcertifierad frukostbuffé med nybakat bröd, ägg från trakten, olika pålägg, hemmagjord müsli, egen marmelad, ekologiska mejerier, kaffe och te

Incheckningen är öppen kl. 17.00–19.00. Vänligen ring oss om ni kommer efter kl. 18.00. Om ni önskar checka in/ut vid annan tidpunkt, kontakta oss så ordnar vi det om vi har möjlighet. Det kan vara bra att känna till att vi under de flesta helger endast kan erbjuda bokningar för minimum två nätter.

Varmt välkommen till vårt Haväng!

Erica och Per