Just nu är det många som ringer till oss och vi har därför längre väntetider än normalt. Information från STF med anledning av coronaviruset hittar du här. STF drabbas precis som hela samhället av coronakrisen. Läs här hur du kan hjälpa.

STF Haväng Vandrarhem

Mer om STF Haväng Vandrarhem

STF Haväng är en genuin korsvirkesgård med anor från tidigt 1800-tal. Den fyrlängade gården med kullerstenslagd innergård ligger vackert inbäddad i lummig grönska. Härifrån är det endast 300 meter till den milslånga vita stranden vid Hanöbukten.

Gården rymmer 12 gästrum med varierande storlek och sammanlagt 47 bäddar. Handfat finns i varje rum (undantaget ett av 2-bäddsrummen). I våra två minsta rum står resårsängar, medan de större rummen är utrustade med bekväma våningssängar. Vi välkomnar hund i hälften av rummen, men av hänsyn till övriga gäster får hundar inte vistas i gästköket eller matsalarna.

Toaletter och duschar hittar du på gården i en separat byggnad. Boendet är anpassat efter förutsättningarna och därmed enkelt men funktionellt. Observera att dessa nås genom att passera utomhus.

Ett fullt utrustat gästkök med 12-15 sittplatser ger dig goda möjligheter att fixa egen frukost och laga mat. Så fort vädret tillåter äter de flesta gäster under bar himmel, på innergården eller ute i den stora trädgården. Här finns dessutom fasta grillar för gäster att använda. Regniga dagar och vid särskilda sammankomster och högtider används den större matsalen, där det går att sitta omkring 20 personer samtidigt. Kontakta oss så hjälper vi gärna till att snickra ihop trevliga sammankomster kring högtidsdagar, kurser och möten.

Under säsongen serveras efter beställning en kall frukostbuffé med nybakat bröd, ägg från trakten, olika pålägg, hemmagjord müsli, egen marmelad, ekologiska mejerier, kaffe och te. Under högsäsong öppnar vi vissa dagar upp vårt café, där vi serverar kaffe och hembakade bullar, kakor, goda smörgåsar och glass. Vi är stolta över att kunna berätta att detta från 2019 är ett KRAV-certifierat café. I receptionen finns en minibutik med vissa råvaror, ekologiska hygienprodukter och eget hantverk.

Intill STF Haväng ligger Ravlunda skjutfält, som är ett vacker plats att vandra på. Vid militärövningar är det dock inte tillåtet att röra sig på fältet norr om gården. Då passar det perfekt att i stället ströva ned till stranden och havet.

Incheckningen är öppen kl. 17.00–19.00. Vänligen ring oss om ni kommer efter kl. 18.00. Om ni önskar checka in/ut vid annan tidpunkt, kontakta oss så ordnar vi det om vi har möjlighet. Det kan vara bra att känna till att vi under de flesta helger endast kan erbjuda bokningar för minimum två nätter.

Varmt välkommen till vårt Haväng!

Erica och Per

Ge mig gärna förslag på liknande STF-anläggningar om det är fullt hos er