STF Gustafsberg/Uddevalla Vandrarhem

Mer om STF Gustafsberg/Uddevalla Vandrarhem

För 200 år sedan kom överklassen till Gustafsberg för att bada tångbad, dricka brunn och roa sig i Societetssalongen. Idag är det gamla varmbadhuset vandrarhem och här bor du enkelt, men prisvärt med vågskvalp precis utanför fönstret.

Gustafsberg sjuder av liv och rörelse på sommaren. Hit kommer många för att njuta av Badortsparken, havet och den rogivande atmosfären. Det är till Gustafsberg uddevallaborna tar sig för härliga promenader, en fika på café Snäckan eller ett dopp vid någon av alla badvikar och det är också här du hittar de allra charmigaste gamla husen.

Hos oss väljer du boende i något av våra tre hus. Det 200 år gamla varmbadhuset är idag vårt stora Vandrarhem. Mer havsnära än så kan du knappast bo, där huset speglar sig i havet. Strax intill ligger det gamla kallbadhuset, Sjöstugan, som erbjuder ett enklare boende. Vårt tredje hus, Annexet med plats för tio gäster i fem 2-bäddsrum, är det enda av våra hus som är öppet året om. Vandrarhemmet och Sjöstugan är bara öppet under sommarmånaderna.

För dig som vill göra egen frukost och andra måltider finns självhushåll som alla våra gäster har tillgång till. På området finns även en restaurang och i receptionen kan du köpa glass, dricka och kvällstidningar. Närmaste matbutik ligger cirka 2 km bort. Res med lätt bagage och hyr lakan av oss, eller spar pengar och ta med egna. Bor du hos oss behöver du aldrig tänka på att städa ditt rum vid avresa, städningen bjuder vi på. Detsamma gäller parkeringen som också är gratis.

Många av våra gäster som kommer hit och upptäcker det natursköna Gustafsberg, vill gärna stanna lite längre. Visste du att hela Gustafsbergsområdet är naturreservat och att här finns mycket natur att uppleva. Väl värt ett besök är vår fina Strandpromenad, som vann Vackra Vägars Pris för några år sedan. Den slingrar sig mellan små badvikar och bohuslänska klippor, där en del utgörs av en 550 meter lång träbrygga, som hänger på bergväggen. Längs promenaden finns informationstavlor om vattenlivet i Byfjorden och har du tur kanske du får se en simmande val. Eller varför inte njuta av Uddevalla från vattnet. Skärgårdsbåtarna tuffar på under hela högsäsongen, så hoppa på vid den gamla ångbåtsbryggan på Gustafsberg och ta en rundtur bland badbryggorna i fjorden.
Vandrarhemmet är perfekt för dagsutflykter. Inom en timme når du Liseberg, Nordens Ark eller får ännu mera västkust i Smögen, Lysekil eller Grundsund. På bekvämt avstånd från Gustafsberg finns utomhuspooler, upplevelselada och ett av Sveriges största shoppingcenter.

Anläggningen är inte anpassad för rörelsehindrade och av omtanke om allergiker får inga husdjur bo hos oss. Utanför säsongen tar vi emot bokningar måndag-torsdag.

Boka

Boka genom att kontakta STF Gustafsberg/Uddevalla Vandrarhem direkt.

Ge mig gärna förslag på liknande STF-anläggningar om det är fullt hos er

RÖSTA PÅ DIN FAVORIT OCH VINN EN ÖVERNATTNING

På vilket av alla STFs boenden trivs du allra bäst? Rösta på just din favorit till utmärkelsen Årets Kudde 2019, så har du samtidigt chansen att vinna en fri övernattning.

Läs mer och rösta här