STF Grövelsjön Fjällstation

Hållbarhetsarbete

STF Grövelsjön Fjällstation är miljömärkt med Svanen, vår restaurang är KRAV-certifierad och våra turer, temaveckor samt kurser är ekoturismcertifierade. Vi var bland de första arrangörerna som blev märkta med Nature’s Best – en miljömärkning för arrangörer inom ekoturism. Vi arbetar aktivt för att behålla vår position som Sveriges, och kanske världens, mest miljövänliga fjällanläggning.

Sedan 1990 har vi arbetat med vår miljöprofil och upprepade gånger uppmärksammats för vårt miljöarbete. Vi letar ständigt efter förbättringar inom miljöområdet. Vår målsättning är att våra gäster, nu och i framtiden, ska få uppleva oförstörd fjällnatur. Vår filosofi är en kombination av nytänkande och tradition inom natur- och kulturturism.

Exempel på vad vi gör:

• Sopsortering är en självklarhet för oss och våra gäster.
  • Kör på el! Du laddar bilen i vår kurbitsmålade laddstolpe.
  • Sedan 1984 har fjällstationens huvudsakliga värmekälla varit myr- och bergvärme.
  • Vi komprimerar våra sopor i stora pressar för att minska transporterna.
  • Våra turer, temaveckor och kurser är ekoturismcertifierade.
  • Hos oss blir matavfallet till näringsrik kompostjord.

Fjällbokningen

010-190 2360 Vardagar kl 9-12

Ge mig gärna förslag på liknande STF-anläggningar om det är fullt hos er