STF Wendelsberg Hotell & Vandrarhem Göteborg

Njut av lugnet endast 15 minuter från Göteborg

Wendelsberg ligger lugnt och naturskönt strax utanför Göteborg. Det vackra lilla träslottet från 1883 rymmer idag folkhögskola, hotell, vandrarhem och restaurang. Här kan du uppleva såväl natur som Göteborgs rika stads- och kulturutbud.

Disponent Bruno Wendels tidigare bostad Wendelsberg, ritad av den välkända arkitekten Adrian C. Petersson, stod klar 1883. Det var ett påkostat och praktfullt bygge komplett med torn, tinnar, klocktorn, verandor, balkonger, salonger, stall till rashästarna, svandamm, påfåglar, statyer och fontäner. 1907 såldes det till den lilla nykterhetsrörelsen IOGT, och 1908 öppnades här Sveriges första rörelseägda folkhögskola. Den populära folkhögskolan är fortsatt den största delen av verksamheten, samtidigt som det idag bedrivs hotell, konferens och restaurang på området. Verksamheten ägs och fortfarande av IOGT-NTO och miljön är därmed helt alkoholfri. Tack för att du respekterar detta. I den vackra huvudbyggnaden finns idag reception, matsalar och konferenslokaler. De gamla stallarna har ersatts av moderna sidobyggnader där hotellrum är belägna.

Wendelsberg ligger i ett naturskönt område med vackra och grönskande omgivningar som bjuder på rika möjligheter till härliga naturupplevelser. Runt knuten finns motionsspår och ett parkområde med dammar. På gångavstånd finns en badsjö med brygga och hopptorn för sköna, svalkande bad. För dig som reser med barn finns flertalet lekplatser i närheten, bland annat den nya naturlekplatsen i Wendelsbergsparken. Här är också närhet till fina cykelleder, vandring, kanotuthyrning och turridning på islandshästar. Och såklart väntar den härliga staden Göteborgs hela utbud på dig. Wendelsberg är beläget endast 10 km från Göteborgs centrum, och det finns goda kommunikationer till och från staden. Wendelsberg är den perfekta lugna, gröna oasen med stadens brus runt hörnet.

Här bor du bekvämt i välutrustade rum med sköna sängar, och oavsett om du väljer konceptet hotell eller vandrarhem har du tillgång till gästkök för enklare matlagning. Under sommarmånaderna finns dessutom en trevlig möblerad uteplats med grillar, perfekt för en härlig sommarkvällsmåltid. Vi erbjuder tillgång till ett litet gym, tvättstuga samt gratis parkering och wifi. Samtliga rum är belägna i de nyare sidobyggnaderna, och i det vackra slottet hittar du reception, konferenslokaler och matsal. I salarna med sina kakelugnar och vackra tak serveras frukost och lunch.

Incheckning vardagar 15.00-19.00 och helger 13-15.30. Har du behov av att checka in senare, måste du kontakta oss i god tid före ankomstdagen. Vi vill göra dig uppmärksam på att Wendelsberg är helt husdjursfritt.

Varmt välkommen till oss!

• Självhushållskök

Fullt utrustat kök där du kan tillaga din mat själv. Köket är gemensamt för alla gäster.

• Elbilsladdning

Möjlighet finns att ladda elbil.

• Wifi

Wifi i allmänna lokaler och/eller på rummet.

• Familjerum

Rum med minst 4 bäddar i samma rum.

• Cykelförvaring

Möjlighet till cykelförvaring finns.

• Parkering

Bilparkering finns i anslutning till boendet, avgift kan tillkomma.

• Frukost

Frukost ingår i rumspriset eller finns att köpa mot tillägg. Öppettider/utbud kan variera utifrån säsong.

• <1 km till tågstation/busshållplats

Närmare än 1 km till tågstation/busshållplats.

• <1 km till markerad vandringsled

Närmare än 1 km till markerad vandringsled.

• <1 km till badplats

Närmare än 1 km till badplats.

• Grupper

Boendet har möjlighet att ta emot grupper om minst 10 personer.

• Konferens

Boendet har möjlighet att arrangera möten / konferens.

Wendelbergs folkhögskola
    435 35 Mölnlycke

Det är enkelt att resa till Wendelsberg. Vi ligger i Mölnlycke, ca 10 km utanför Göteborgs centrum. Från Göteborg tar du dig enkelt ut hit via buss eller tåg. Tar du buss stiger du enklast av vid Kyrkvägen i Mölnlycke. Därifrån är det endast en kort promenad upp till oss.

Kommer du med bil erbjuder vi gratis parkering. Här finns även två laddstolpar för dig med elbil.

+46 313380536 konferens@wendelsberg.se

Antal rum

Följ STF Wendelsberg Hotell & Vandrarhem Göteborg

Vandringstips

STF Lydde Gård

Västergötland

STF Nääs slott

Västergötland

Upplevelser i Sverige

Det finns mycket att uppleva och göra över hela landet. Oavsett om du är erfaren eller nybörjare. Välkommen att uppleva Sverige med oss. Här ger vi tips och inspiration - allt från guidade vandringar till grottäventyr.

Turista hållbart

Vi inspirerar till upplevelser som visar hänsyn för platsens natur- och kulturmiljöer och som bygger på nyfikenhet och upptäckarglädje. Läs mer om du hur du planerar en mer hållbar semester.