STF Göteborg City Vandrarhem

Tips

Hos oss på STF Göteborg City Vandrarhem bor du granne med pulserande shoppingstråk, härliga museer och välbesökta restauranger. Mitt i centrala hittar du oss,  ett urbant basläger i hjärtat av stan. På den här sidan delar vi med oss av våra bästa tips på saker att se och göra under ditt besök hos oss.

Topp 5 aktiviteter / sevärdheter i närområdet

Familjetips

Båttur med Strömma
Strömma Bolaget erbjuder flera fantastiska turer och kryssningar i Göteborgs underbara skärgård. Packa picknickkorgen och kryssa ut till klassiska Vinga Fyr eller ta den klassiska Paddanbåten och upptäck Göteborgs kanaler.

Liseberg
Med hisnande åk-och upplevelseattraktioner, spel och musikscener i en grönskande parkmiljö är Liseberg en riktig familjeklassiker i. För de små barnen finns Kaninlandet och Barnens Paradis, fyllt av lagom pirriga karuseller och lekplatser. Men även stora barn får sitt lystmäte tillfredsställt med utmanande attraktioner i absolut världsklass såsom AtmosFear, Balder och Helix.

Plikta i Slottskogen
Lekplatsen Plikta är mer än en lekplats. I denna fantasifulla utomhusmiljö samlas familjer och unga för att umgås, leka och sporta. Här finns utegym, rutschkana, pingisbord och en massa annat kul. Personal på plats nästan varje dag året runt och massa utrustning att låna.

Maritiman
Här finns 15 stycken museifartyg samlade på ett och samma ställe, vilket gör detta svenska museum till en flytande fartygsupplevelse för hela familjen. Är du medlem i STF får du rabatt på inträdet.

Alfons Åbergs Kulturhus
Detta är ett kreativt kulturhus för barn och vuxna. Här kan nyfikna barn leka, busa, klättra och upptäcka i ett hus fullt med finurliga saker. På Alfons Åbergs Kulturhus finns höghuset som Alfons bor i, läskiga monstret, helikoptern och förstås Milla, Mållgan och farmor. De vuxna kan slå sig ner i läshörnan, ta en fika eller låtsas vara Alfons pappa.

Sjöfartsmuseet Akvariet
Akvariet kombinerar levande djur och biologi med kulturhistoria och spännande berättelser om livet på havet och i hamnstaden. Här finns massor att utforska! Dessutom har museet lekrum, läsrum och en högteknologisk fartygssimulator.

Shopping i närområdet

Artilleriet
Detta är en av Sveriges hetaste inredningsbutiker med en unik blandning av heminredning och design. Här hittar du ett härlig utbud av möbler, belysning, mattor, textil och hudvård från hela världen.  Butiken erbjuder dig en personlig blandning av klassiskt, vintage och moderna produkter.

Grandpa
Hos Grandpa hittar du skandinaviskt- och internationellt mode samt prylar, böcker, inredning och möbler. Grandpa värnar om ett hållbart samhälle och strävar efter att erbjuda högkvalitativa produkter med lång hållbarhet och ett tydligt användningsområde. Det gillar vi på STF.

Balders Hage
Med utsikt mot kanalen befinner sig diversehandeln Balders Hage med ett stort utbud av textilier, köksredskap, kläder, skönhetsprodukter, leksaker och mycket annat. Alla produkter har en romantisk lantlig touch. Lantlig, industriell och retro heminredning ligger Balders Hage varmt om hjärtat!

Shoppingstråket Haga
Shopping och fika passar perfekt ihop och det ena är inte lika kul utan det andra. Haga lämpar sig perfekt för den fulländade kombon. Shoppingutbudet är varierat med allt från hattbutiker och marsipantillverkare till inrednings- och klädbutiker. Ett av Göteborgs kändaste bakverk – Hagabullen – en kanelbulle i tallriksstorlek har sin hemvist just här på Haga.

Restauranger och caféer

Saluhallen
Världens alla hörn är representerade bland det fyrtiotal butiker och matställen som finns här. Du kan handla olika delikatesser, kryddor, kaffe, ost, bara njuta av atmosfären eller äta i någon av restaurangerna. Kungstorget är och har varit Göteborgs stora marknadsplats ända sedan mitten av 1800-talet.

Bar Centro
På detta hål-i-väggen kafé kan du dricka fantastisk espresso, äta gott och även testa på naturviner. Här spelas ofta jazz och soul från gamla raspiga vinylskivor.

da Matteo
da Matteo är för många göteborgare synonymt med gott kaffe, delikata pizzor, härlig fika och bra solläge. Den lokala kafékedjan har flera lokaler i stan och på det populära torget på Magasinsgatan hittar du två av dem.

Magasinsgatan
I Magasinskvarteren är det lokala eller svenska varumärkena som regerar. Här hittar du mode, inredning och streetfood i en härlig avslappnad atmosfär. När du är här – missa inte att svänga ner runt hörnet på Kyrkogatan där du kan botanisera i flera butiker och restauranger.

Restaurang Kungstorget
I hjärtat av Göteborg, serveras vällagad mat från det moderna svenska köket samt klassisk husmanskost som tillagas med en rejäl nypa kärlek och omsorg – precis som förr när mamma lagade mat. Kungstorget är en skön mötesplats för människor att träffas och umgås på, för familj och vänner.

Långgatorna
Nattliv, restauranger och pubhäng – Andra Långgatan har ett nästintill oändligt utbud av barer, med fokus på öl och prisvärd mat. Publiken är ofta ganska ung och det är alltid mycket folk. Tredje Långgatan har nyligen fått sig ett riktigt lyft med nya restauranger, tack vare en rad nyetableringar i det gamla auktionsverket.

Sköna parker och grönområden

Trädgårdsföreningen
Vår fantastiska granne – Trädgårdsföreningen – som i 170 år varit ett hav av grönska är en oas mitt i stadens hjärta. Njut av denna underbara park med ståtliga hus, tusentals rosor, skulpturer och kaféer. Öppet dagligen med fri entré.

Slottsskogen
Detta är göteborgarnas egna rekreationsområde med djurgårdar, plikta lekplats och café/restauranger. Vid fint väder passar parken perfekt för en pic-nic eller för att leka med barn och kompisar på någon av de stora gräsmattorna som finns här.

Änggårdsbergen
Naturreservatet Änggårdsbergen gränsar till Botaniska Trädgården och erbjuder omväxlande miljö i kuperade landskap med vandringsstigar, sjöar och vackra vyer. Hit tar sig göteborgarna gärna för att vandra, cykla eller fika i naturen. Du tar dig lätt till Änggårdsbergen med kollektivtrafik eller till fots.

Actionpark
En betongpark i stadens finrum – det är Göteborgs största park för skateboard, inlines och BMX. Parken är 1980 kvadratmeter böljande landskap för alla, oavsett ålder, som älskar hjul. Du är sällan ensam i parken för skejtare, BMX’are, inlinesåkare och streetcyklister gör betongen till ett levande habitat. Länge leve mångfalden i denna park!

Personalens bästa smultronställen

Är du intresserad av inredning, kaffe och ekologiska juicer, men helst bara vill besöka en butik? Då kan vi tipsa om nyöppnade HeyDay, en rosainredd liten pärla på Kyrkogatan där du kan hitta allt det förstående.

Robert som jobbar i receptionen berättar: ”Innan eller efter mina arbetspass på STF Göteborg City går jag så ofta jag kan på Bikram Yoga eller på Klätterlabbet för att bli stark i både kropp och själ”

Felicia tipsar ”Vid Vasaplatsen ligger ett väldigt mysigt café som heter Waffels. De erbjuder crêpes och våfflor med valfri toppning av bland annat frukt och bär.

Helena tipsar den fynd sugne att ta en sväng till Emmaus secondhand på Linnégatan

Ett hett tips en sval dag – besök den gamla biografen Hagabion som ligger i mysiga Linnéstan. Hagabion drivs ideellt av Folkets bio och här visas kvalitetsfilm från hela världen. På Hagabion finns även en trevlig restaurang som bara den är värd ett besök. Menyn är helvegetarisk och maten utsökt!

Ge mig gärna förslag på liknande STF-anläggningar om det är fullt hos er

RÖSTA PÅ DIN FAVORIT OCH VINN EN ÖVERNATTNING

På vilket av alla STFs boenden trivs du allra bäst? Rösta på just din favorit till utmärkelsen Årets Kudde 2019, så har du samtidigt chansen att vinna en fri övernattning.

Läs mer och rösta här

Flera boendealternativ

Den här anläggningen erbjuder fler boendealternativ.

Läs mer och boka