STF Gesundaberget Royal Park Mountain Resort

Upplev

Dalarnas mest mångsidiga anläggning erbjuder alpin åkning för alla. Läget intill Siljan och Sollerön ger ofta tidig snö i riklig mängd som ligger kvar länge. Hos oss kan du åka skidor ända fram till dörren! Liftarna och toppstugan är öppna året runt, vilket betyder att du kan åka skidor och snowboard under vintern, eller satsa på vandring och utförsåkning på mountainbike under sommaren. Variationen på pister och cykelspår är stor.

Det är även nära till upplevelseparken Tomteland, vilket är perfekt för lite yngre besökare. På berget döljer sig även höghöjdsbana och frisbeegolfbana. Kort sagt finns här något för alla, oavsett årstid.

Alpin skidåkning och längdskidor
Skidbackarna vintertid har en fallhöjd på 270 meter och nedfarter upp till 1800m i längd. Den tilltalande fallhöjden öppnar upp för bra variation i åkningen samtidigt som centreringen av nedfarter ger en väldigt familjär inramning där alla kan trivas. Runt berget går klassiska längdspår och konstsnö-spår för såväl klassisk åkning som skate för den som vill blicka bortom utförsåkningen. Anläggningen lämpar sig även ypperligt för träningsläger med sitt breda utbud nära till hands. Skidskola finns.
Nedanför backarna finns stugor, skilodge, shop och värdshus. Besök oss på sociala medier för status på längdspår och öppna backar.

Gesunda Bike Park – en av Sveriges mest anrika downhill-anläggningar.
Anläggningen har gjort sig känd för långa nedfarter som kräver en del av sina åkare. Men berget fungerar även för alla som älskar kurviga blå och gröna leder. Här finns fyra maskingrävda leder från grönt till svart samt 10 naturstigar från blå till toksvart med ett downhill-spår som använts vid ett flertal SM-tävlingar. För att ta sig upp till toppen åker du med stolsliften som är anpassad för att ta med sig cykel. Alla leder är tydligt markerade med färger från grönt till svart. Toppen kan även bestigas till fots som ligger på 303 meters höjd. Om nedför inte är att föredra finns det flertalet Cross Country-leder att tillgå som är lämpade för hela familjen.

Ge mig gärna förslag på liknande STF-anläggningar om det är fullt hos er