STF Gåsen Fjällstuga

Mer om STF Gåsen Fjällstuga

Vid fjällstugan finns två gästbyggnader med totalt 52 bäddar och en stugvärdsbyggnad som även har en välförsedd butik (sortiment large).

Gäststuga 65:an
En stuga med två 10-bäddsrum, ett särskilt säkerhetsrum/hundrum med nödtelefon.

Större gäststuga
En stuga med 32 bäddar fördelade på åtta rum med fyra sängar i varje rum. Här finns också ett större kombinerat allrum och kök samt torkutrymme.

Vid fjällstugan och dess närhet har du normalt täckning med Telia.

Fjällstugan Gåsen är knutpunkt mellan fjällstationerna i väster och fjällstugorna i Vålådalens naturreservat. Under vintersäsongen är det ofta rikligt med snö i området och stugorna kan vara svåra att upptäcka på håll. Många år ligger snön kvar ända in på sommarsäsongen.

Upplev STF Gåsen Fjällstuga
Från Gåsen utgår vandringsleder i fem riktningar. I Gåsåns dalgång går det även en gammal vandringsled mellan samevisten i Tjallingen och Ljungris. Gåsens topp och Härjångsstöten, den kanske mest storslagna toppen i området, inbjuder till utmanande toppbestigningar. För de som tagit sig hela vägen upp finns topplåda med gästbok.
På Gåsens västsluttning finns en rik, kalkgynnad flora.

Så här funkar en fjällstuga
I en fjällstuga bor du mysigt och enkelt med självhushåll i flerbäddsrum. På plats finns en stugvärd som välkomnar dig och hjälper dig till rätta. Som gäst hugger du själv ved, hämtar vatten i bäcken eller sjön, diskar och städar efter dig. Rummen är olika stora och har kaminer som värmekälla samt våningssängar. Täcke och kudde finns på plats. Särskilda regler för sänglinne gäller under 2021, se nedan. På alla fjällstugor finns boende för gäster med hund. I många av våra fjällstugor har vi fjällbutiker där du kan proviantera. Vissa av dessa butiker har också försäljning av gasolflaskor, T-bränsle, fjällkartor och myggmedel. Mer om vårt sortiment i fjällbutikerna: https://www.svenskaturistforeningen.se/fjallbutik

Anpassningar med anledning av coronapandemin

För att du som gäst ska känna dig trygg när du kommer till oss i coronatider har vi gjort nedanstående anpassningar i vår verksamhet. Denna information kan komma att uppdateras löpande.

Under 2021 gäller fortsatt obligatorisk bokning och förbetalning av övernattning i våra fjällstugor för att säkerställa att vi inte har fler gäster än antal bäddar. Bokning och förbetalning ska ske för aktuellt datum och stuga, och görs online här på hemsidan.

Täcke och kudde finns på plats i fjällstugan. Det är obligatoriskt att ha med sig eget underlakan och örngott i tillägg till sovsäck, reselakan eller påslakan till befintliga täcken. Du behöver kunna täcka alla sängtextilier för din egen säkerhet.

Vi har dessutom gjort flera ytterligare förändringar som gäller för dig som besökare på STFs fjällstugor under 2021, aktuell information hittar du här. https://www.svenskaturistforeningen.se/senastecoronainfo

Det är också viktigt att du uppdaterar dig på Folkhälsomyndighetens senaste allmänna råd inför din vistelse.

Tack för din förståelse och välkommen ut på fjället!