STF Gällnö Vandrarhem

Mer om STF Gällnö Vandrarhem

Gällnö ligger i mellersta skärgården utanför Värmdö, cirka 90 minuters båtfärd från centrala Stockholm. Trots närheten till storstadspulsen är ett besök på Gällnö så långt ifrån storstadsstressen du kan komma.

På Gällnö är den gamla, genuina skärgårdsbebyggelsen väl bevarad och gör dig påmind om en annan tid. Här finns ingen biltrafik. En gård bedriver fortfarande lantbruk och på de lummiga ängarna betar djuren fritt. Hagarna blandas också med skog, klippor och badstränder som passar små som stora.

Vandrarhemmet ligger i lilla Gällnöby. Här bor du i tvåbäddstugor, familjestugor eller i rum i huvudbyggnaden. Det stora röda huset är öns gamla skola som blev vandrarhem 1981. Här finns ett gemensamt gästkök och mat-allrum.

De mysiga stugorna rymmer 2-4 bäddar. I 4-bäddsstugorna finns kokmöjligheter. I två av stugorna får du ta med husdjur.

Dusch, en vedeldad bastu och torrtoaletter finns i separata hus på gårdsplanen. På gården finns också en murad plats för grillning. Framför stugorna finns en stor gräsplan, som passar fint till lekar och bollspel.

Skärgårdsbåten lägger till vid Gällnö brygga. Därifrån slingrar en grusväg mot Gällnöby. Vandrarhemmet ligger ca 1,2 km från bryggan. Vid bryggan finns ett par dragkärror att låna för bagaget.

En kort promenad från vandrarhemmet finns en mindre affär och ett sommaröppet café/bar just vid bryggan. I anslutning till affären finns en brygga för kunder med egen båt, som ska handla eller besöka baren/caféet. Det finns tyvärr inte båtplatser nog för att ha sin båt liggande vid affärsbryggan under en hel dag.

För dig som vill utforska ön ordentligt finns det fina gång- och cykelstigar. På den fyra kilometer långa Gällnöstigen kan man lära sig om Gällnös historia samt om flora och fauna. Långt in i skogen finns också en gammal ryssugn som minner om ryssarnas härjningar i Skärgården 1709. Gällnö är ungefär 500 hektar stor och ca 8 km lång.

Hoppas vi ses!
Robin och Jonas

Incheckning
Receptionen har öppet mån-fre 9-13 och lör-sön 10-13. Incheckning sker efter kl 12. Om du kommer efter receptionen har stängt så finns dina nycklar samt instruktioner att hämta på receptionsdisken. Vi finns också alltid i närheten om det skulle vara något problem.

Bar
I vår sommaröppna bar serveras enkel sommarmat, svensk öl och franska viner under äppelträden. Maten är enkel och rustik, inspirationen kommer från Sverige och södra Europa. På menyn har vi bland annat goda grillade korvar från vår slaktare i stan, ostar och charkuterier från små kvalitetsproducenter. Baren öppnar i juni. För öppettider se: https://gallno.se/bar/

Café
Till caféet kommer du för att få en god kopp kaffe, smaka husets äppelkaka eller få en läskande hemmagjord flädersaft. Med en förkärlek för gott kaffe har vi en bred kaffemeny med espresso, cappucino, iskaffe, bryggkaffe och allt däremellan. Kaffet kommer från Waxholms kafferosteri. Caféet öppnar i juni. För öppettider se https://gallno.se/cafe/

Se och göra
Båtluffarled finns på Brännholmen mot Karklö för vidare färd mot Svartsö eller Finnhamn. Bad vid klippor eller sandstrand. Genuin skärgårdsmiljö med fungerande lantbruk. På norra delen av Gällnö vid Torsviken på Brännholmen finns en jättegryta väl bevarad. Den svarvades av inlandsisen för omkring 10 000 år sedan. På östra delen finns en ryssugn från 1700-talet som användes till att baka bröd i. Gällnö är ca 500 hektar till ytan och består till största delen av blandskog, odlad mark och beteshagar där kor och kalvar betar.

Ge mig gärna förslag på liknande STF-anläggningar om det är fullt hos er

RÖSTA PÅ DIN FAVORIT OCH VINN EN ÖVERNATTNING

På vilket av alla STFs boenden trivs du allra bäst? Rösta på just din favorit till utmärkelsen Årets Kudde 2019, så har du samtidigt chansen att vinna en fri övernattning.

Läs mer och rösta här