STF Forsvik Vandrarhem

Mer om STF Forsvik Vandrarhem

Forsvik är en av Göta kanals pärlor i Västergötland, med rik tradition och en för Sverige viktig historia. Idag en idyllisk ort med ett rikt kulturutbud och närhet till vacker natur. Belägen mellan sjöarna Viken och Bottensjön på den södra gränsen av Tiveden. Göta kanalbygget påbörjades här och därmed är det här du kan beskåda kanalens äldsta sluss. Här finns också en stark industrihistoria från 600 år. Besök gärna Forsviks bruk, som med sin utställningar och guidade visningar är ett intressant besöksmål . Ät sedan en glass, fika, ät gott, titta på båtarna som slussas, ta ett bad på någon av Forsviks fina badplatser, vandra och bara njut av det lugna tempot.

Hos oss bor du lugnt, endast ett stenkast från Göta kanal och det gamla bruksområdet. Byggnaden som vi huserar i är uppförd 1860, då som bostad för brukets arbetare. Idag är den vackra och kulturminnesmärkta byggnaden varsamt renoverad både in och utvändigt. Rummen är stora och luftiga, med genuina detaljer som blommiga tapeter, järnspisar, pärlspont och skurgolv bevarade. Vi har totalt tolv rum i olika storlekar, några med eget badrum och pentry. Det går utmärkt att hyra sänglinne och handduk hos oss, så kan du packa lätt. Du har tillgång till gästkök och sällskapsrum. Under sommarmånaderna finns möjlighet att boka vår goda frukosttallrik.

Du hittar också vår mysiga lilla butik med ett noga utvalt sortiment av hållbara, miljövänliga produkter och prylar med anor från förr. Dessutom ett naggande gott litet urval av snacks, godis och dricka, för att göra din vistelse lite godare.

Incheckning sker kl. 15.00-18.00 och utcheckning kl. 09.00-11.00. Under högsäsong (juni till augusti) är receptionen bemannad vid dessa tider. Övriga månader (april, maj och september) går det bra att avtala tid via telefon eller mail.

Varmt välkommen till oss och till Forsvik!