STF Fågelsjö/Gästis Vandrarhem

Mer om STF Fågelsjö/Gästis Vandrarhem

Till vandrarhemmet hör även byns sovstugor och stugrum samt Bygdegården. Dessa ligger några hundra meter från Vandrarhemmet Gästis och har en något enklare standard med begränsad tillgång till kök samt toalett och dusch i separat byggnad.

Vandrarhemmet Gästis drivs idag av Fågelsjö Hembygdsförening men byggnaden är inte obekant med denna form av verksamhet. Byggnaden i sig har en lång historia både som gästgiveri men också som diverse/lanthandel där en hel del förändringar ägt rum under årens gång. Rummen har idag renoverats samtidigt som man försökt behålla den äldre stilen genom hela huset.

I området finns flera olika sevärdheter, bland annat Världsarvet Fågelsjö Gammelgård Bortom Åa, där det äldre boningshuset och dess inventarier lämnades år 1910 för det nya ”Amerikahuset” som byggdes på andra sidan gårdsplanen. Detta gör att vi idag kan få en inblick i hur livet och vardagen kunde se ut för människor i en tid, så olik vår egen. Andra upplevelser i närområdet, väl värda att uppleva är Hamra Nationalpark, Börningsbergets skogsmuseum och fantastiskt vackra sjöar och åar som kan upptäckas med båt eller kanot som hyrs ut vid Världsarvsgården.

Incheckning
Då vandrarhemmet och stugorna inte har en bemannad reception utan drivs av Fågelsjö Hembygdsförening innebär detta att incheckning genomförs som själv-incheckning. Vanligen kan incheckning ske efter 17.00 om inte annat avtalats. Tiden för incheckning kan självklart diskuteras då vi kan se till att få ut nycklarna till den tid ni tänkt anlända. Nycklarna finner ni vid ankomst i en postlåda på vandrarhemmets högra gavel eller på Bygdegårdens högra gavel vid bokning av stugor och stugrum.

Husdjur
Vid önskan att boka ett husdjurstillåtet rum ber vi er vänligen kolla om ett husdjurstillåtet rum finns tillgängligt vid genomförande av bokning. Om så inte är fallet ber vi er att vända er direkt till oss för att via telefon eller mejl se tillgängligheten på ett sådant boende. Det är således INTE tillåtet att ha med husdjur i andra rum än det som är tillägnat detta. Våra sovstugor och stugrum är öppna för husdjur och är ett alternativ när husdjursrummet på vandrarhemmet Gästis är bokat.

Slutstädning
Slutstädning ingår inte vid bokning av boende, vilket gör att du som gäst förväntas lämna rummet i det skick du fann det. Detta innebär således att om rummet inte är städat, så kommer vi att skicka en separat faktura för städningen som genomförts i efterhand. Vad gäller allmänna utrymmen ber vi er vänligen att ta undan efter er själva och att lämna platsen på ett sådant sätt som du själv skulle vilja möta den på!

Varmt välkomna till natursköna Orsa Finnmark! Vi önskar er en trevlig vistelse hos oss!