STF Fågelsjö/Gästis Vandrarhem

Mer om STF Fågelsjö/Gästis Vandrarhem

Vandrarhemmet Gästis drivs idag av Fågelsjö Hembygdsförening men byggnaden är inte obekant med denna form av verksamhet. Byggnaden i sig har en lång historia både som gästgiveri men också som diverse/lanthandel där en hel del förändringar ägt rum under årens gång. Rummen har idag renoverats samtidigt som man försökt behålla den äldre stilen genom hela huset.

I området finns flera olika sevärdheter, bland annat Fågelsjö Gammelgård, där det äldre boningshuset och dess inventarier lämnades år 1910 för det nya ”Amerikahuset” som byggdes på andra sidan gårdsplanen. Detta gör att vi idag kan få en inblick i hur livet och vardagen kunde se ut för människor i en tid, så olik vår egen. Andra upplevelser i närområdet, väl värda att uppleva, är Hamra Nationalpark, Börningsbergets skogsmuseum eller varför inte ta chansen att hyra kanot eller båt för att undersöka vattnets väg genom traktens sjöar och åar!

Incheckning
Då vandrarhemmet inte har en bemannad reception utan drivs i samröre med Fågelsjö Gammelgård innebär detta att incheckning genomförs som själv-incheckning. Vanligen kan incheckning ske efter 17.30 om inte annat avtalats. Tiden för incheckning kan självklart diskuteras då vi kan se till att få ut nycklarna till den tid ni tänkt anlända. Nycklarna finner ni vid ankomst i en postlåda på vandrarhemmets högra gavel.

Husdjur
Vid önskan att boka ett husdjurstillåtet rum ber vi er vänligen kolla om ett husdjurstillåtet rum finns tillgängligt vid genomförande av bokning. Om så inte är fallet ber vi er att vända er direkt till oss för att via telefon eller mejl se tillgängligheten på ett sådant boende. Det är således INTE tillåtet att ha med husdjur i andra rum än det som är tillägnat detta.

Slutstädning
Slutstädning ingår inte vid bokning av boende, vilket gör att du som gäst förväntas lämna rummet som du själv skulle vilja anlända till det. Detta innebär således att om rummet inte är städat, så kommer vi att skicka en separat faktura för städningen som genomförts i efterhand. Vad gäller allmänna utrymmen ber vi er vänligen att ta undan efter er själva och att lämna platsen på ett sådant sätt som du själv skulle vilja möta den på!

Varmt välkomna till natursköna Orsa Finnmark! Vi önskar er en trevlig vistelse hos oss!

Ge mig gärna förslag på liknande STF-anläggningar om det är fullt hos er