STF Enköping/Bryggholmens gård

Mer om STF Enköping/Bryggholmens gård

STF Bryggholmens Gård är både ett vandrarhem och småskaligt ekologiskt lantbruk. På gården har människor bott och verkat i mer än 1000 år. Bland annat låg Sveriges andra glasbruk här och spännande arkeologiska fynd har gjorts från den tiden. Öns och glasbrukets historia finns beskriven i den fina utställningen som finns i ett torp på gården.

Sedan 2020 drivs gården i ny regi av Anna-Karin Sedin med familj. Vi är stolta och glada över att få ta över och att fortsätta utveckla och förädla konceptet och möjligheterna på denna vackra plats.

Rummen i Herrgården från 1864 är charmigt inredda i gammaldags stil, med utsikt över gården, landskapet och vattnet. Vi har totalt 7 rum med 16 sängplatser. Perfekt för enskilda gäster men även för mindre grupper som vill hyra ett helt vandrarhem för sig själva, exempelvis inför bröllopet, festen, släktträffen. Vi har två familjerum med plats för fyra personer vardera, två dubbelrum, samt ett tvåbäddsrum på övervåningen. Dessa 5 rum delar på två stora fräscha badrum med dusch och toalett. Alla sovrum är nyrenoverade och individuellt inredda i gammaldags stil. Det ena familjerummet har en stor balkong med utsikt över gården och vattnet där man även kan inta sina måltider. Vi har ett dubbelrum med eget badrum beläget på nedre våningen. Hundar är välkomna i vissa rum, kontakta oss för bokning. Det finns också ett stort gästkök där du kan laga dina måltider men alla gäster erbjuds frukost.

Till gården hör en gästhamn med fina bryggor som du kan bada ifrån. Här kan du fiska och hyra kanadensare. En kort promenad från gården finns fina badstränder. I naturreservatet hittar du utmärkta leder för vandring. I området finns mycket intressanta hällristningar, fornlämningar och vikingahistoria.

Välkommen till oss!

Anna-Karin och Dag Sedin

Anpassningar med anledning av Corona
För att du som gäst ska känna dig trygg när du kommer till oss i Coronatider har vi gjort nedanstående anpassningar i vår verksamhet. Denna information kan komma att uppdateras löpande.

• Hos oss bor du avskilt mitt i naturen med öppna ytor.
• För att vårt boende ska vara extra tryggt har nya städrutiner införts för såväl rum som allmänna ytor.
• Städning av gemensamma utrymmen sker minst två gånger per dag.
• Våra rum och gemensamma ytor rengörs regelbundet med desinfektion.
Handsprit finns i att tillgå i gemensamma utrymmen.
• Vi har infört egentid i gästköket som du bokar vid ankomst.
• Vi erbjuder frukostpåse för självservering i naturen, vår trädgård eller luftiga matsal där ni tilldelas eget bord under vistelsen.

Välkomna!