STF Enköping/Bryggholmens gård

Mer om STF Enköping/Bryggholmens gård

STF Bryggholmens Gård är både ett vandrarhem och småskaligt ekologiskt lantbruk. På gården har människor bott och verkat i mer än 1000 år. Bland annat låg Sveriges andra glasbruk här och spännande arkeologiska fynd har gjorts från den tiden. Öns och glasbrukets historia finns beskriven i den fina utställningen som finns i ett torp på gården (gratis inträde).

Rummen i Herrgården från 1864 är charmigt inredda i gammaldags stil, med utsikt över gården, landskapet och vattnet. Vi har totalt 7 rum med 16 sängplatser. Perfekt för enskilda gäster men även för mindre grupper som vill hyra ett helt vandrarhem för sig själva, exempelvis inför bröllopet, festen, släktträffen. Vi har två familjerum med plats för fyra personer vardera, två dubbelrum, samt ett tvåbäddsrum på övervåningen. Dessa 5 rum delar på två stora fräscha badrum med dusch och toalett. Alla sovrum är nyrenoverade och individuellt inredda i gammaldags stil. Det ena familjerummet har en stor balkong med utsikt över gården och vattnet där man även kan inta sina måltider. Vi har ett dubbelrum med eget badrum beläget på nedre våningen. Hundar är välkomna i alla rum. Det finns också ett stort gästkök där du kan laga dina måltider men alla gäster erbjuds frukost (självservering).

Till gården hör en gästhamn med fina bryggor som du kan bada ifrån. Här kan du fiska och hyra kanadensare. En kort promenad från gården finns fina badstränder. I naturreservatet hittar du utmärkta leder för vandring. I området finns mycket intressanta hällristningar, fornlämningar och vikingahistoria.

Välkommen till oss!