STF Edsåsdalen Fjällstation

Upplev

I Edsåsdalen har folk gått på tur och åkt längd i hundratals år och den traditionen vårdas ömt. Fem små fjälltoppar ramar in dalen, vilket ger möjligheter till ett stort antal spår och leder. Idag finns över 10 mil spår, varav 40 km ses över dagligen och vindskydd och raststugor finns det gott om.

Vårt fjäll är som gjort för barnen med 5 liftar och 11 nedfarter. Barnvänligheten är en av de främsta anledningarna till att våra gäster väljer Edsåsdalen. Backarna är lätta och det är inte svårt att hitta i skidområdet. Pisterna har familjekaraktär där alla kan åka tillsammans, så även de böljande backarna på Renfjället ovanför trädgränsen.

Under sommaren kommer du för att vandra och njuta av lugnet. Edsåsdalen ligger i en vacker fjälldalgång och är en sagolik plats för barn och deras första fjälläventyr liksom för mer erfarna fjällrävar. Vid vägens slut vidtar ett stort vildmarksområde med fjälltoppar, myrar, bäckar, tjärnar och sjöar.

Vinteraktiviteter

Edsåsdalens längdspår – vår stolthet
Turmöjligheterna i Edsåsdalen är fantastiska med många bra endagarsturer som tar er till orörd fjällmiljö och som kan varieras utifrån väder. Möjligheten att ta tretoppsmärket kan ge er en extra sporre. Våra längdspår går från dal och upp till kalfjällsgränsen.
Spårkort ingår för boende gäster på Fjällstationen.

Utförsåkning
Utförsåkningen i Edsåsdalen är snäll. Pärlorna är skidåkningen på Renfjället och vår funpark som slingrar sig ner i en naturlig ravin. Liften uppe på Renfjället skapar möjlighet till fin skidåkning på kalfjället. Vid Köjabackens barn- och nybörjarområde finns grillkåta, sagospår och pulkabacke. Området är avskilt från det övriga pistsystemet vilket minimerar störningar.

Skidskola
Skidskola för Dig som aldrig stått på ett par skidor förut, men som vill lära dig i lugn och ro. Och skidskola även för Dig som vill avancera. Grupper och privatlektioner i slalom, bräda eller telemark. Samtliga grupper bokas tre eller fyra dagar. Privatlektioner kan man boka enskilda dagar.

Utflykt till Renfjället
Ett populärt utflyktsmål med fantastik utsikt och gott om plats för egna solgropen när vårsolen värmer. Här samlas utförsåkare, längdåkare och familjer på utflykt till Renfjällsliften. Tolka efter pistmaskinen eller ta plats i en skoterkälke. Gör upp en eld och fika i raststugan eller besök Edsåsdalens populära backrestaurang Vita Renen.

Vintervandring
Gästerna som frågar efter vandringsvägar under vintern har blivit allt fler och vi har ledstråk särskilt avsedda för vandrare. Lederna pistas med maskin och har egen märkning samt är helt avskilda från skoterlederna. På några sträckor får man samsas med skidåkare. Vandringsvägarna går upp mot Renfjället.

Hundspann
I samarbetet med hundspannsföretag i Åredalen erbjuder vi hundspannsturer som ibland genomförs med möjligheten att få köra själv. Hundspannsturerna sker i riktig vildmark, i skogen och på kalfjället. Turerna är oftast en halvdag eller heldag.

Skidskytte
I Edsåsdalen finns en skidskyttearena där vi gärna skapar grupparrangemang för minst 10 personer. På ett lekfullt sätt skapar vi en lagtävling med skytte och en kort straffrunda på skidor. Kontakta oss för bokning och offert.

Sommaraktiviteter

Vandring
Vandringen i Edsåsdalen är varierande och passar stora som små. Vid vägens slut vidtar ett stort vildmarksområde med närbelägna fjälltoppar och trevliga utflyktsmål vid tjärnar och sjöar. Här kan du vandra, fiska och njuta av lugnet. Edsåsdalens fjällvärld är en inspirerande plats för barn och deras första fjälläventyr och här finns en Sagostig. Upplev också våra fjälleder med inslag av konst och kultur.
Läs mer i guiden Fjällupplevelser till fots fjallupplevelser.com

Fjällfiske
Fisket i Edsåsdalen erbjuder fiske i mycket naturskön miljö. I våra sjöar finns öring och röding, ingen annan fisk. Endast spöfiske är tillåtet. Torrflugefiske och haspel med små spinnare brukar fungera bra, liksom trolling eller dragrodd. Bäckmete med långspö är en populär sysselsättning när bäcköringen nappar. Vid sjöarna finns vindskydd med eldplats för dagsvandrare samt båtar att hyra. Här är det inte bara fisket som ger mervärde, utan även vägen till och från.

Ge mig gärna förslag på liknande STF-anläggningar om det är fullt hos er