Just nu har vår fjällbokning och kundtjänst långa svarstider eftersom så många vill nå oss. Alla bokningsbara övernattningar kan du boka själv direkt här på webbplatsen. Hittar du inte det du söker behöver du ändra datum. Läs mer om hur vi anpassat för att kunna välkomna dig tryggt i sommar här och hur du kan stötta STF här.

STF Edsåsdalen Fjällstation

Familj

Edsåsdalen är en sagolik plats för barn och deras första fjälläventyr. Att ta med sig barnen till sommarfjällen ger inte bara naturupplevelser utan i lika hög grad tillfällen att varva ner och umgås, att tillsammans känna lugnet som man längtat efter. I Edsåsdalen finns också ett fjälljordbruk, så var inte förvånad om ni träffar på getter, får eller kossor efter vägen. På plats kan ni får en vandringsguide med kartor för att hitta till olika smultronställen och personalen tipsar gärna om härliga utflykter.

Utomhusaktiviteter

• Grilla korv i kåtan med utsikt över dalen.
    • Vandra ner till Henån, leka med barkbåtar eller meta.
    • Sagostigens 500-metersslinga, där kan man träffa de olika djuren i skogen och läsa en berättelse längs vägen.
    • Cykla till Hensjön och bada.
    • Gå till Ekorrberget och prova den lätta hinderbanan.

Inomhusaktiviteter

• Svalka sig i inomhuspool på eftermiddagen.
      • Lekrum för de mindre barnen, ett pingis- och spelrum för de äldre barnen.
      • Bibliotek där det finns böcker för alla åldrar.

Dagsutflykter Sommartid

Ristafallet
Ristafallet är ett av Sveriges största vattenfall. Fallet ligger längs Indalsälven, 17 kilometer öster om Åre, en knapp kilometer från E14. En fridlyst, skogbevuxen ö delar av fallet i två delar, den norra och den södra delen. Hela området har formen av en jättelik amfiteater. Både uppströms och nedströms fallet finns sportfiske efter framförallt öring, och nedströms även harr.

Åre Bike park
Åre Bike Park är en mountainbikepark (Nordens största) i Åre som inkluderar omkring 35 leder (som utgör en total sträcka på cirka 50 kilometer), alla med olika svårighetsgrader och stilar. Upp till sju liftar är tillgängliga beroende på säsongsperiod och driftplan. VM6:an och Hummelliften har speciella cykelhållare/”baljor” på stolarna där passagerarna har sina cyklar ställda längs färden.

Ge mig gärna förslag på liknande STF-anläggningar om det är fullt hos er