STF Bruksvallsliden Hotell

Mer om STF Bruksvallsliden Hotell

Bruksvallarna är den genuina fjällbyn som ger stora fjällupplevelser, sprungna ur en liten dalgång. Efter en fjälltur med goda vänner sommaren 1945 satte sig Kerstin och Birger Myhr ner för att vila en stund på en kulle alldeles bredvid Ljusnan. Platsen var inte bara naturskön utan även bra för skidåkning och fjällvandring. "Här skulle jag vilja ha ett hotell" sa Kerstin, och på den vägen blev det. Hotellet byggdes 1948 och drivs idag av fjärde generationen Myhr. Ett klassiskt fjällhotell som rymmer 47 hotellrum, matsal för 150 gäster, mysig lobby, lokal för möten och yoga samt pool och bastu.

Hotellet ligget mitt i Bruksvallarna,, en levande fjällby och turistort som ligger i fjälldestinationen Funäsfjällen, i västra Härjedalen. Bruksvallarna är navet i 300 km längdspår och 450 km rösade leder. Området bjuder på 147 nedfarter på ett liftkort, 470 km MTB leder, vandringskoncept med 30 guldturer och 200 fiskevatten på ett fiskekort. I byn finns skidstadion, livsmedelsbutik, gym, toppstuga med bandvagnstrafik, rullskidbana, hantverksbutik, café, våffelstugor, restaurang, längdbutik, skoteruthyrning, mejeri, lanthandel, levande jordbruk med kor, får och getter.

Här väntar således aktiviteter året runt. Njut av dagarna på fjället under de åtta årstiderna, varje del av året har sin charm och styrka. Under sommar och höst ger vi oss ut på fjället och upplever naturens skönhet. Vandring, löpning, paddling, cykling och mycket mer skapar minnen för livet. Försäsongen i Bruksvallarna präglas av träningsläger och korta dagar. När jul och nyår kommer lägger sig lugnet och vintern har kommit. Framåt mars är dagarna till fjälls helt underbara. Solsken och härlig stämning gör att dagarna ute blir långa. Addera lokalt mathantverk och alla sinnen har tillgodosetts. Livet till fjälls har sin charm oavsett skrud.

Välkommen att utforska Bruksvallarna, och välkommen till Hotell Bruksvallsliden

//Familjen Myhr
“kom som en gäst, åk som en vän”

Ge mig gärna förslag på liknande STF-anläggningar om det är fullt hos er