STF Bråtadal/Svartrå Vandrarhem

Hållbarhet

På STF Bråtadal vandrarhem är miljön viktig! Det är självklart att sortera avfall och att använda produkter och råvaror som bidrar till en hållbar verksamhet. Vår servering består av övervägande ekologiska och närproducerade livsmedel. Vi värmer upp vårt hus med el som vi köper av schyssta producenter, och kompletterar med sol-, jord- och bergvärme. I vårt vardagsrum myser vi framför en kamin som eldas med pellets. Det är till och med möjligt att resa kollektivt till oss, dock med en kortare vandring på ett par kilometer för att nå hela vägen fram. I vårt tillbyggda jordhus finns ekologiska torrtoaletter och vattnet i våra duschar värms upp av solen.

Vi tror att hållbarhet även innebär att ge förutsättningar för naturen att hinna återhämta sig mellan säsongerna. De senaste årens friluftsboom har öppnat upp nya världar för många människor, och vår förhoppning är att så många som möjligt förstår naturens värde och lär sig att uppskatta skogen för vad den är; Tyst, trygg och orörd. Vi är därför medlemmar i Naturturismföretagen och skänker en del av vårt överskott till föreningar som arbetar för en hållbar framtid för skog och natur.

Ge mig gärna förslag på liknande STF-anläggningar om det är fullt hos er