STF Borkhult Lapphem

Mer om STF Borkhult Lapphem

Borkhult ligger vackert med närhet till skog och sjö. Det finns flera naturreservat och vandringsleder med fantastiska naturupplevelser. Endast 6 km härifrån går Östgötaleden. Längs Bruksgatan i den gamla byn Borkhult ligger arbetarbostäder från 1800-talet. När byn flyttades från ena sidan av ån på slutet på 1800-talet byggdes Lapphem av material som blev över. Så fick huset sitt namn.

Vi som driver Borkhult Lapphem är uppvuxna i byn, och trots att vi flyttat härifrån, har vi genom åren alltid återvänt hem till Östergötlands skogar för att hämta kraft och inspiration.
Hösten 2016 fick vi äntligen möjlighet att köpa våra drömmars hus, Lapphem, och börja bygga på vår idé om ett kulturhus på landet. Det är delarna som gör helheten och alla delar är lika viktiga. Vi fyller huset med kreativitet och god mat, konst och musik.

På husets andra våning finns våra fyra rum/lägenheter. Alla individuellt inredda i retrostil, med skönt bäddade sängar, eget badrum samt ett litet kök.

Förutom lägenheterna finns den vackra gamla bakstugan bevarad och i källaren ligger vårt kafé. Under sommaren anordnar vi konstutställningar och intima spelningar i Lapphem.

Hela året bjuder naturen på magiska upplevelser, och vi håller därför öppet året runt. Paddla kanot på Borken och njut av stillheten. Fiska, bada eller bara koppla av och njut av lugnet och tystnaden.

Varmt välkomna till vårt paradis!

Elisabet och Matilda