STF Borkhult Lapphem

Fantastisk natur och frasiga våfflor i Östergötlands skogar

Välkommen till Borkhult, i de djupa skogarna i Östergötland. Långt bort från allt och nära verkligheten. Där allting går lite långsammare. En plats för mat, musik, konst och skratt. En plats där alla delar är lika viktiga och där alla ska känna sig välkomna.

Borkhult ligger vackert med närhet till skog och sjö. Det finns flera naturreservat och vandringsleder med fantastiska naturupplevelser. Endast 6 km härifrån går Östgötaleden. Längs Bruksgatan i den gamla byn Borkhult ligger arbetarbostäder från 1800-talet. När byn flyttades från ena sidan av ån på slutet på 1800-talet byggdes Lapphem av material som blev över. Så fick huset sitt namn.

Vi som driver Borkhult Lapphem är uppvuxna i byn, och trots att vi flyttat härifrån, har vi genom åren alltid återvänt hem till Östergötlands skogar för att hämta kraft och inspiration.
Hösten 2016 fick vi äntligen möjlighet att köpa våra drömmars hus, Lapphem, och börja bygga på vår idé om ett kulturhus på landet. Det är delarna som gör helheten och alla delar är lika viktiga. Vi fyller huset med kreativitet och god mat, konst och musik.

På husets andra våning finns våra fyra rum/lägenheter. Alla individuellt inredda i retrostil, med skönt bäddade sängar, eget badrum samt ett litet kök.

Förutom lägenheterna finns den vackra gamla bakstugan bevarad och i källaren ligger vårt kafé. Under sommaren anordnar vi konstutställningar och intima spelningar i Lapphem.

Hela året bjuder naturen på magiska upplevelser, och vi håller därför öppet året runt. Paddla kanot på Borken och njut av stillheten. Fiska, bada eller bara koppla av och njut av lugnet och tystnaden.

Varmt välkomna till vårt paradis!

Elisabet och Matilda

• Bastu

Bastu finns.

• Familjerum

Rum med minst 4 bäddar i samma rum.

• Kaféservering

Enklare mat-och caféservering.

• Frukost

Frukost ingår i rumspriset eller finns att köpa mot tillägg. Öppettider/utbud kan variera utifrån säsong.

• <1 km till badplats

Närmare än 1 km till badplats.

Lapphem Borkhult
597 96 Åtvidaberg

Närmaste station är Åtvidaberg, hit går det buss och tåg.
Från Åtvidaberg till Borkhult går det att beställa närtrafik på telefonnummer 0771711020, minst två timmar före önskad avfärd. Det kostar 45 kr för vuxen och 30 kr för ungdom och senior. Läs mer om hur det fungerar med närtrafik på Östgötatrafikens hemsida.

Kommer du med bil skriver du in Borkhult Lapphem Parkering på din gps. Då kommer du till vår parkering, därifrån är det ett par minuters promenad på grusväg och stig. Har du svårt att ta dig fram går det bra att åka fram till huset, kontakta oss gärna i förväg för beskrivning.

N58.276806°, E16.182003°

+46 701509543 info@borkhult.se

Öppettider reception

Öppet vid behov, nås alltid på 0723615052

Antal rum

< 10

Följ STF Borkhult Lapphem

Sök boende via karta

Nya boenden

Upplevelser i Sverige

Det finns mycket att uppleva och göra över hela landet. Oavsett om du är erfaren eller nybörjare. Välkommen att uppleva Sverige med oss. Här ger vi tips och inspiration - allt från guidade vandringar till grottäventyr.

Turista hållbart

Vi inspirerar till upplevelser som visar hänsyn för platsens natur- och kulturmiljöer och som bygger på nyfikenhet och upptäckarglädje. Läs mer om du hur du planerar en mer hållbar semester.