STF Borensberg Glasbruket

Alldeles intill Göta Kanal i mysiga Norsholm

I en fantastisk miljö i det lilla samhället Borensberg, mellan Linköping och Motala, beläget på en rofylld halvö mellan Göta Kanal och Motala Ström ligger STF Glasbruket. Här behöver gästerna bara kliva ut genom dörren för att uppleva härlig natur.

Det klassiska glasbruket som invigdes År 1900 tillverkade buteljer i mer än ett halvt sekel. Den unika sekelskiftesmiljön är återskapad och idag finns café och vandrarhem i de renoverade husen. Byggnaderna var en gång bostäder åt familjerna som arbetade på Glasbruket och ligger drygt 1 kilometer från slussarna och den lilla sjöstaden Borensberg. Läget vid Göta kanal är grönskande och magiskt vackert och här hittar du ett av Sveriges rikaste kräftfiskevatten.

Här erbjuds vackra och funktionella gästrum av olika storlek. Det finns även lägenheter med tv, eget badrum och kök. Våra rum och lägenheter är döpta efter en eller flera personer som har haft stor historisk betydelse för Glasbruket. Vi serverar en härlig frukostbuffé med lokala produkter och närodlat från vår egen köksträdgård.

Under sommaren öppnar vi upp vårt lilla café. Här serverar vi hembakat, glass, enklare rätter, lokalproducerade drycker från Brunneby musteri och kaffe såklart! Det går också att beställa våra härliga smörgåstårtor och exotiska brickor.

I den härliga utomhusmiljön finns det gott om aktiviteter för varje årstid. Vi har cyklar, kajaker och kanoter att hyra och på kvällen kan du koppla av i den vedeldade bastun och kanske ett dopp i Motala ström. I trädgården finns grillplats.

Vi har perfekt läge för konferens och grupper, med olika aktiviteter mitt i naturen längs Göta kanal. Vi har en konferenslokal som rymmer ca 30 personer. Med biosittning rymmer lokalen ca 40 personer. Vi erbjuder boende, lunch, middag, fika, frukost och aktiviteter. Är det fint väder kan ni konferera ute i den härliga trädgården eller varför inte kombinera med en promenad längs med Göta kanal. Här finns något för alla.

Vi har incheckning mellan kl. 15.00-18.00

Varmt välkommen!

• Husdjur tillåtna

Ett begränsat antal djurrum finns.

• Bastu

Bastu finns.

• Uthyrning av friluftsutrustning

Friluftsutrustning finns för uthyrning.

• Wifi

Wifi i allmänna lokaler och/eller på rummet.

• Kaféservering

Enklare mat-och caféservering.

• Cykelförvaring

Möjlighet till cykelförvaring finns.

• Cykeluthyrning

Cykel finns att hyra.

• Kanotuthyrning

Kanot finns att hyra.

• Parkering

Bilparkering finns i anslutning till boendet, avgift kan tillkomma.

• Frukost

Frukost ingår i rumspriset eller finns att köpa mot tillägg. Öppettider/utbud kan variera utifrån säsong.

• <1 km till tågstation/busshållplats

Närmare än 1 km till tågstation/busshållplats.

• Boka ett eget hus

Möjlighet finns att boka hela boendet för ditt sällskap.

• Grupper

Boendet har möjlighet att ta emot grupper om minst 10 personer.

• Konferens

Boendet har möjlighet att arrangera möten / konferens.

Boka

Maila: info@glasbruket.eu

Ring: +46 14140820

Kanalvägen 17
    590 31 Borensberg

Närmaste järnvägsstationer är Linköping och Motala.
    Buss 520, 52, 53 och 54 trafikerar sträckan Linköping - Motala och stannar alla i Borensberg.

Med bil:
    Följ "Vandrarhem"-skyltarna och sväng in på parken vid slussen, fortsätt vägen mellan Göta hotell och kanalen, håll kanalen på högersidan, 1 km.

+46 14140820 info@glasbruket.eu

Öppettider reception

08:00-18:00

Antal rum

Följ STF Borensberg Glasbruket

Upplevelser i Sverige

Det finns mycket att uppleva och göra över hela landet. Oavsett om du är erfaren eller nybörjare. Välkommen att uppleva Sverige med oss. Här ger vi tips och inspiration - allt från guidade vandringar till grottäventyr.

Turista hållbart

Vi inspirerar till upplevelser som visar hänsyn för platsens natur- och kulturmiljöer och som bygger på nyfikenhet och upptäckarglädje. Läs mer om du hur du planerar en mer hållbar semester.