STF Borensberg Glasbruket

Mer om STF Borensberg Glasbruket

Det klassiska glasbruket som invigdes År 1900 tillverkade buteljer i mer än ett halvt sekel. Den unika sekelskiftesmiljön är återskapad och idag finns café och vandrarhem i de renoverade husen. Byggnaderna var en gång bostäder åt familjerna som arbetade på Glasbruket och ligger drygt 1 kilometer från slussarna och den lilla sjöstaden Borensberg. Läget vid Göta kanal är grönskande och magiskt vackert och här hittar du ett av Sveriges rikaste kräftfiskevatten.

Här erbjuds vackra och funktionella gästrum av olika storlek. Det finns även lägenheter med tv, eget badrum och kök. Våra rum och lägenheter är döpta efter en eller flera personer som har haft stor historisk betydelse för Glasbruket. Vi serverar en härlig frukostbuffé med lokala produkter och närodlat från vår egen köksträdgård.

Under sommaren öppnar vi upp vårt lilla café. Här serverar vi hembakat, glass, enklare rätter, lokalproducerade drycker från Brunneby musteri och kaffe såklart! Det går också att beställa våra härliga smörgåstårtor och exotiska brickor.

I den härliga utomhusmiljön finns det gott om aktiviteter för varje årstid. Vi har cyklar, kajaker och kanoter att hyra och på kvällen kan du koppla av i den vedeldade bastun och kanske ett dopp i Motala ström. I trädgården finns grillplats.

Vi har perfekt läge för konferens och grupper, med olika aktiviteter mitt i naturen längs Göta kanal. Vi har en konferenslokal som rymmer ca 30 personer. Med biosittning rymmer lokalen ca 40 personer. Vi erbjuder boende, lunch, middag, fika, frukost och aktiviteter. Är det fint väder kan ni konferera ute i den härliga trädgården eller varför inte kombinera med en promenad längs med Göta kanal. Här finns något för alla.

Vi har incheckning mellan kl. 15.00-18.00

Varmt välkommen!

Anpassningar med anledning av Corona
För att du som gäst ska känna dig trygg när du kommer till oss i Coronatider har vi gjort nedanstående anpassningar i vår verksamhet. Denna information kan komma att uppdateras löpande.

• Vi följer dagligen utvecklingen om coronavirusets utbrott, och förhåller oss till myndigheters rekommendationer.
• Vi vidtar extra försiktighet och utökad städning i allmänhet. Vi desinficerar utsatta ytor extra noga och ofta.
• Vi serverar frukostbuffé men med restriktioner om att hålla avstånd och max vara 2 personer vid buffén samtidigt.
• Vill man ändå inte besöka buffén kan vi givetvis fixa frukostpåse.

Ge mig gärna förslag på liknande STF-anläggningar om det är fullt hos er