STF Baskemölla Vandrarhem

Mer om STF Baskemölla Vandrarhem

Vandrarhemmet ligger i det pittoreska fiskeläget Baskemölla på fantastiska Österlen. Här breder äppelodlingar ut sig i det böljande landskapet alldeles vid havet. Du bor med gångavstånd till konstgalleri, badplats och fiskehamnen, omgiven av Österlens härliga kulturlandskap.

Till Österlen kommer man för att uppleva naturen med milsvida stränder och pittoreska fiskebyar. Här kan man göra ”allt eller inget”. Många lockas av den rogivande naturen, lugnet, tid för eftertanke. Här finns nytänkande och traditionell mat med många gårdsbutiker. Spännande historiska platser, trädgård och parker.

Till Baskemölla kommer varje år många naturälskare för att beskåda äppelblom, backsippor, gullvivor och orkidéer. Området är också utmärkt för fågelskådare och fiskare. Vandringsleder finns utanför knuten på vandrarhemmet. Vi ger gärna förslag på fina leder. Den vackraste vandringssträckan som vi alltid rekommenderar är kuststräckan från Baskemölla till nästa lilla fiskeby Vik. Om du vill cykla finns det fina cykelvägar längs kusten och inåt land.

Tjörnedalagården ligger mitt emot vandrarhemmet och lockar många konstintresserade till sitt galleri och mysiga café. Konstrundan vid påsk är välbesökt. Österlens golfklubb ligger 3 km från vandrarhemmet, till Simrishamn är det 5 km.

Linné beskrev på sin skånska resa som det vackraste han sett och vi kan bara hålla med. ”Tjörnedala lund låg två kvart söder om Rörum mellan landsvägen och havet och var en av de skönaste lundar jag sett”.

Reception samt in- / utcheckning
9/5-1/9 kl 08-10, 16-18
Övrig tid kl 9-10, 17-18.

Samtliga rum på vandrarhemmet har tvättställ på rummen. Dusch och toalett i korridoren.

Vi tillåter inte sovsäck men det går utmärkt att hyra lakan på vandrarhemmet.

Ge mig gärna förslag på liknande STF-anläggningar om det är fullt hos er