Upplev mer

I Baggå finns lugnet och stillheten men även gott om aktiviteter. Vacker natur, friluftsliv, kultur och rörelse väntar ständigt utanför dörren. Varför inte beställa en picknickkorg från vårt café, sätta dig på en av lånecyklarna och ta dig till en av Hedströmsdalens många smultronställen? Vi kan hjälpa dig planera den perfekta vistelsen beroende på vad som intresserar just dig. Vi har också kartor och vandringsguider att låna.

Vandra

Baggå Skola BnB ligger längs med Romboleden, som sträcker sig från Munktorp utanför Köping, till Trondheim i Norge. En av Romboledens första etapper går mellan Skinnskatteberg och Malingsbo och passerar Baggå Skola BnB ungefär halvvägs. Etappen är 22 km lång och medelsvår.

Bruksleden slingrar sig förbi i närheten och man har närhet till två av dess etapper: Ormdalen (fyra eller sju km långa slingor, med utgångspunkt från oss) har magisk urskog med gigantiska myrstackar och Matkullen (fem km lång slinga med utgångspunkt från oss) har en härlig utsikt över Hedströmsdalens vidder.

I Kloten, 15 km västerut på väg 233 startar etapp ett av Bergslagsleden som sträcker sig 22 km till Gillersklack i närheten av Kopparberg.

Om du vill skogsvandra i omgivningarna så är det bara att korsa Hedströmmen som passerar nedanför skolan, så hamnar du i den trolska storskogen. Vi har kartor till utlåning, och erbjuder tips för en perfekt vandringsupplevelse. Ring i förväg om du vill bolla idéer och vandringsförslag.

Fiske

Hedströmmen är en flugfiske-å, som vissa menar är Mellansveriges bästa. Om du och dina fiskekompisar vill övernatta hos oss så har kommunen över 230 sjöar och fiskekort kan köpas i närliggande Skinnskatteberg eller via nätet. Vi är inga experter, men ger gärna förslag på sjöar värda att besöka. Två metspön finns också till utlåning.

Vintersporter

När snön ligger på backen ser vi alltid till att ha ett 1 km långt skidspår lagt längs med gamla landsvägen som går bakom huset. Ett ordentligt upplyst 10 km spår finns inne i Skinnskatteberg i anslutning till Borntorpet. Längdskidor liksom snöskor finns att låna av oss. 15 km från oss ligger Källfallsbacken, som är en lokal skidbacke med knapplift, skäliga priser och lätta nedfarter. Kör man 5,6 mil norrut kommer man till Romme Alpin.

Sommarsporter

Förutom kommunens alla badsjöar så finns förstås Hedströmmen som slingrar sig förbi bakom Baggå Skola BnB. Här kan man meta eller ta sig en liten simtur. Vi har även en badmintonplan på baksidan, kubb, boule och frisbee till utlåning. Cykelutflykter är lätta att planera längs med de många grusvägarna. Vi har en kanot vid en närliggande sjö som kan hyras tillsammans med flytvästar och paddlar.

Kultur

Kulturhuset Korpen inne i Skinnskatteberg har ett intressant kulturprogram året om. Världsledande Galleri Astley med deras fascinerande skulpturpark ligger runt hörnet i Uttersberg. Vi älskar den udda slagghögen i Lienshyttan utanför Riddarhyttan och föreslår verkligen ett besök. Tombo Isgruva ligger i skogarna norr om oss – kallt, kusligt och häftigt. Om ni är intresserade av gammal industrihistoria så känner vi till ett antal ståtliga ruiner.

I Norberg, cirka 35 minuter från oss med bil, finns Elsas Konditori, Klackbergs gamla gruvfält och Lapphyttans återskapade hyttmiljö – alla värda ett besök. Vill man uppleva mer stadskänsla så når man lätt Västerås (sju mil), Örebro (tio mil), Ludvika (fyra mil), Borlänge (åtta mil) eller Stockholm (18 mil). Det är två km till Dalagränsen, så vi fungerar bra som hemmabas för dagsutflykter i alla riktningar i Bergslagen och mellersta Sverige.

Se tillgänglighet och boka.

Sök & boka