STF Arlanda/Jumbo Stay

Vår historia

Här kan du tillbringa natten ombord på en äkta jumbojet – på marken! Välj mellan att bo i fräscha trebäddsrum med dusch och toalett i korridoren eller i lyxsviten i den ombyggda cockpiten med panoramavy över flygplatsen. Hos Jumbo Stay får du garanterat en unik och annorlunda upplevelse.

Utmärkelser

• En av årets ”bästa hotellnyheter 2009” Hospitality Awards.
  • Rankade en av årets ”Bästa Hostel 2009” Hostel World.
  • På TUR mässan i Göteborg utsågs vi till ”Årets mest inspirerande mötesmiljö 2010” av Avisita.

Så startade vi

– Detta är det lågprisalternativ Arlanda så länge behövt, men också ett helt nytt landmärke för Arlanda och en annorlunda upplevelse för gästerna, säger ägaren och mannen bakom Jumbo Stay, Oscar Diös. Oscar Diös äger och driver sedan tidigare Uppsala Vandrarhem och Hotell.

– Jag var på gång att utvidga min verksamhet med vandrarhem i slutet av 2006 när jag fick nys om att ett gammalt flygplansvrak var till salu på Arlanda. Eftersom jag länge velat etablera mig på Arlanda tvekade jag inte en sekund att slå till när möjligheten dök upp, berättar Oscar Diös.

Flygplanet är en uttjänad 747-200 Jumbo Jet som ursprungligen byggdes för Singapore Airlines 1976. Det slutade sina dagar hos svenska Transjet 2002 efter att ha flugit för ett flertal olika flygbolag, däribland legendariska Pan Am.

I december 2007 beviljade Sigtuna kommun bygglov för etableringen av Jumbo Stay vid infarten till Arlanda flygplats. I januari 2008 flyttades planet till en byggparkering där den första etappen av ombyggnationen nu har påbörjats med demontering av den gamla inredningen, ommålning och ny inredning av rummen. 450 flygstolar ska ut och planet ska saneras från topp till tå. Vandrarhemmet byggs precis som vilket vanligt hus som helst med samma krav på klimatanpassning, isolering och det följer gängse energinormer. Uppvärmningen sker med en luft-luftvärmepump.

Den 27 augusti 2008 bogserades den till sin slutdestination vid infarten till Arlanda där det placerades på ett betongfundament med landningsställen i två stålvaggor. Där har Jumbo Stay blivit ett spektakulärt landmärke som ligger som en portal till Arlanda med utsikt över landningsbanan.

Ingen Arlandabesökare kommer att kunna missa det nya boendet!

Välkomna ombord på ett av världens mest unika boenden!

Ge mig gärna förslag på liknande STF-anläggningar om det är fullt hos er