STF Arjeplog Vandrarhem

7 mil söder om polcirkeln nära fiske och vandring

Mitt i Lappland, vid Sveriges djupaste sjö Hornavan, ligger natursköna Arjeplog. Och exakt sju mil söder om polcirkeln hittar du mysiga STF Arjeplog Vandrarhem. Här har du alla möjligheter att upptäcka den fina naturen och miljön som omgivningarna har att erbjuda.

Vandrarhemmet ligger mitt i centrum av natursköna Arjeplog och är öppet för vandrarhemsboende mellan maj och november. Du bor i trevliga rum som rymmer en till två bäddar, eller större familjerum med dusch och toalett. Anläggningen har även hotelldel med en fin frukostbuffé som man kan köpa till när man bokar vandrarhemsboende.

Vill du i stället rå om dig själv finns ett kök självhushåll. Perfekt för att förbereda matsäck exempelvis. Här finns spis, ugn, micro, kyl- och frys. Disken diskar man rent efter sig och sopor sorteras i kärl.

På bottenplan finns både dam- och herrbastu, ett litet träningsrum och även utrymme för lite sport som pingis och biljard.

Grundarna av hotellet är lokalbor sedan flera generationer med kunskap om var man ska gå, var man ska åka och vilka man borde träffa i lokalbutikerna. De delar gärna med sig av det bästa Arjeplog har att erbjuda.

Alldeles i närheten ligger Silvermuseet med utställningar där du får lära dig både om samernas hantverk och smycken och om nybyggarlivet. Sveriges djupaste sjö Hornavan, traktens stolthet som sägs vara större än havet, bjuder på fiske och fin natur med badställen tillsammans med tusentals andra sjöar i bygden.

Vi tipsar gärna dig om de olika vandringsleder som finns i kommunen där egna dagsturer med kaffe från hotellet och din egen inköpta/tillagade matsäck i vårt självhushållskök får finnas med. Möjlighet till att både bestiga fjäll, gå på spångleder vid vattendrag samt vandra längs åsryggar finns under dagens äventyr – man hinner mycket om man vill men att stanna fler dagar ger mer.

Sommaren är ljus dygnet runt och sedan byts solen ut mot norrskenet som förgyller himlen från och med mitten av augusti.

Varmt välkomna till oss!

• Elbilsladdning

Möjlighet finns att ladda elbil.

• Tillgänglighetsanpassad

Boendet uppfyller STFs kriterier för tillgänglighetsanpassning. Bland kriterierna ingår allt från god framkomlighet och breda dörrpassager, till vibrerande brandlarm och kontrastmarkering. Vi har valt att prioritera funktionsvariationer utifrån rörelse, hörsel och syn – inklusive ledarhundar och assistanshundar. Undrar du om boendet tillgodoser dina behov kan du läsa våra kriterier för tillgänglighetsanpassning.

• Cykelförvaring

Möjlighet till cykelförvaring finns.

• Parkering

Bilparkering finns i anslutning till boendet, avgift kan tillkomma.

• Frukost

Frukost ingår i rumspriset eller finns att köpa mot tillägg. Öppettider/utbud kan variera utifrån säsong.

• <1 km till tågstation/busshållplats

Närmare än 1 km till tågstation/busshållplats.

• Grupper

Boendet har möjlighet att ta emot grupper om minst 10 personer.

• Konferens

Boendet har möjlighet att arrangera möten / konferens.

Lugnetvägen 4
    938 31 Arjeplog

Till Arjeplog finns förbindelser med buss från närmsta tågstation som är Jörn eller Älvsbyn.
    Boendet ligger sedan 400 m gångavstånd från busshållplatserna Arjeplog OKQ8, Arjeplog Torget eller busstationen.

Du kan ta dig till städerna Luleå, Skellefteå och orten Arvidsjaur på andra sätt för att sedan åka buss. Alla busstider hittar du på Länstrafiken Norrbotten.

För att snabbare ta sig till vandrahemmet finns närmsta flygplats i Arvidsjaur. Flyg ger höga klimatutsläpp per kilometer, välj därför hellre tåg och buss om du har möjlighet.

Kommer du med bil till Arjeplog så finns gratis parkering. Möjlighet till snabb-laddstolpe finns hos grannen som är en Ica-butik. Vanligt eluttag finns annars vid varje parkeringsplats.

N66.050843110225°, E17.892319369312°

+46 96161210 info@hotellyktan-arjeplog.se

Öppettider reception

Kl 8-17 (1/5-25/6, 1/9-30/11) Kl 7-20 (15/6-15/8).

Antal rum

Följ STF Arjeplog Vandrarhem

Läs mer om vårt hållbarhetsarbete

Vi ser ljust på framtiden och därför vill vi arbeta hållbart. Vi tänker lokalt och vill därför stödja våra grannar. Vi gör det som känns rätt och därför väljer vi att satsa hållbart.
    Vi värnar om vår landsbygd och vill därför göra ditt besök här till en god vistelse.

Några av de delar vi gör för att uppnå detta är att vi väljer Svanen-märkta eller KRAV-märkta produkter. Maten görs på lokala och närproducerade ingredienser och vattnet i kranen kommer från Hornavan.

Vi som arbetar här har goda villkor och ständigt hjälps vi åt med att skapa goda arbetsförhållanden både för fysiska uppgifter men också mentalt för att må bra i vårt hus. Samhället ska fortsätta blomstra och vi engagerar oss i barn- och ungdomsverksamhet för att ge nästa generation en bra uppväxt på fritiden. Vi samarbetar med lokala aktörer som går i linje med vår syn på människor, miljö, natur och samhälle.

Sök boende via karta

Nya boenden

Upplevelser i Sverige

Det finns mycket att uppleva och göra över hela landet. Oavsett om du är erfaren eller nybörjare. Välkommen att uppleva Sverige med oss. Här ger vi tips och inspiration - allt från guidade vandringar till grottäventyr.

Turista hållbart

Vi inspirerar till upplevelser som visar hänsyn för platsens natur- och kulturmiljöer och som bygger på nyfikenhet och upptäckarglädje. Läs mer om du hur du planerar en mer hållbar semester.