STF Arholma/Bull-August gård

Arholma - Värt en omväg

Arholma är ön som ligger längst norrut i Stockholms skärgård, när du reser med  Waxholmsbolaget, en högst levande ö med ett 40-tal bofasta och väl värt en omväg. Här finns dagliga turer med passbåt från Simpnäs året runt och vår lanthandel har öppet flera dagar i veckan under lågsäsong och varje dag under sommarmånaderna. Sommartid händer det mycket på ön och det finns flera restauranger och kaféer att besöka.

Andra delar av året blir tempot lugnare men kulturlivet fortsätter bland ö-borna till glädje för våra besökare.

Runt advent och jul/nyår händer det mycket i vår vackra kyrka på Arholma med konserter och nyårsringning och storhelgerna avslutas med ett trettondagsspel med ö-bor som både medverkar och är publik. Under valborgshelgen firar vi vårens återkomst traditionsenligt med dikter, gycklartåg och en stor majbrasa med korvgrillning dit alla är välkomna.

Arholma bjuder på fina naturupplevelser med vacker skog och hagmarker, som hålls öppna med betande djur. Stora delar av ön är naturreservat och ingår i Arholma-Idöreservatet. Mer läsning om naturreservatet. Upplev naturen på cykel eller till fots på slingrande grusvägar utan bilar eller hyr en kajak och utforska öarna runt omkring. Havsbandets kobbar och skär ligger inte långt bort.

Avsluta kvällen med en vedeldad bastu ett stenkast ifrån Bull-August gård och njut av utsikten mot Österhamns gamla sjöbodar.

För dig som vill uppleva havsfiske med guide så kan vi hjälpa till! Efter era önskemål så kan vi kombinera vårt boende med fisketurer till havs.

Varmt välkommen till oss på Arholma!

Ge mig gärna förslag på liknande STF-anläggningar om det är fullt hos er