STF Årås Kvarn

Mer om STF Årås Kvarn

Årås säteri har anor tillbaka till 1500-talet och var på denna tid ”häradets förnämsta gods och herresäte”. Årås har präglats av adelns närvaro under många sekler, och ägdes en gång av ätten Gyllenstierna som var riksråd till Vasakungarna.

Årås kvarn ligger i den lilla byn Kölingared, en vacker oas belägen vid ån Tidan där den förbinder sjöarna Jogen och Vållern. Bygden är rik på fornminnen och kyrkoruiner och härifrån sträcker sig en vildmarksled från öppet odlings-och kulturlandskap till högmosse och gammelskog av vildmarkskaraktär. I denna historiska och charmiga miljö bedrivs idag en mycket aktiv bygdegårdsverksamhet med allt från logi och café till kurser och kulturkulturella evenemang.

Här bor du i pittoreskt och personligt inredda rum de två byggnaderna Mejeriet och Drängstugan. Totalt finns 12 rum och 36 bäddar. I båda byggnaderna finns praktiska och gemytliga gästkök och samlingsrum. Här finns även vackra lokaler att hyra för bröllop, dop eller minnesstunder men även för konferenser, kurser och läger. Dessutom finns både grillkåta och en stor dansbana att hyra.
Vi välkomnar grupper mot förbokning året runt, även i perioden november-januari då verksamheten håller stängt för enskilda bokningar.

Årås är en underbar plats att bara koppla av och göra ingenting, och om du ändå är sugen på att hitta på något så väntar många aktiviteter på området och i trakten på att upplevas. Utforska de vackra omgivningarna med omväxlande natur och låt din vistelse hos oss bli en utgångspunkt för upptäcktsfärden.

Välkommen!

Årås bygdegårdsförening

Anpassningar med anledning av Corona
För att du som gäst ska känna dig trygg när du kommer till oss i Coronatider har vi gjort nedanstående anpassningar i vår verksamhet. Denna information kan komma att uppdateras löpande.

Känn dig trygg när du bor hos oss:
*Det finns bra möjligheter att äta utomhus i naturen
*Här ute hos oss, mitt i naturen, är det gott om plats”
*Handsprit finns givetvis på plats
*Vi har tagit bort alla gemensamma textilier och ersatt med pappershanddukar
*Vi ber alla våra gäster att bidra genom att hålla avstånd och ta hänsyn

Ge mig gärna förslag på liknande STF-anläggningar om det är fullt hos er